Аналіз обліково-статистичної роботи у територіальному управлінні Державної судової адміністрації України у Тернопільській областіта місцевих загальних судах області за 2014 рік
Відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів»,Положення про територіальні управління Державної судової адміністрації України, та на виконання планів роботи територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області на І та ІІ півріччя 2014 року, сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій проаналізовано стан організації ведення обліково-статистичної роботи у територіальному управлінні та місцевих судах області за 2014 рік.
Основними напрямками діяльності сектору з питань ведення обліково-статистичної роботи в зазначеному періоді були збір, перевірка та зведення статистичних звітів місцевих судів Тернопільської області про стан здійснення правосуддя за 2013 рік, І квартал та І півріччя 2014 року, про розгляд справ, пов’язаних із виборами у 2014 році та про застосування судами області Закону України «Про амністію у 2014 році», здійснення аналізу організації діяльності судів, вивчення стану ведення діловодства та судової статистики у місцевих судах області.
У січні 2014 року, за результатами прийняття звітності про стан здійснення судочинства місцевими судами області за 2013 рік, сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій було сформовано зведені статистичні звіти за формами: № 1, 1-1, 1-Л, 1-ОП, 1-1-ОП, 2-А, 2-Ц, 3, 4, 6, 7, 8, 10.
Окрім того, у квітні поточного року опрацьовано та зведено квартальну звітність за формами №№ 1-Л, 1-ОП, 1-1-ОП, 10.
У липні 2014 року проводилась робота із збору, перевірки та зведення статистичних звітів про стан здійснення правосуддя місцевими судами області у першому півріччі 2014 року за формами: № 1, 1-1, 1-Л, 1-ОП, 1-1-ОП, 2-А, 2-Ц, 3, 4, 6, 7, 8, 10.
У зв’язку із проведенням позачергових виборів Президента України та місцевих виборів, а також виборів народних депутатів України, у червні 2014 року проводилась робота із формування зведеної статистичної звітності за формами № 2-ВП та 2-ВМ, в жовтні 2014 року, відповідно, підготовлено зведений статистичний звіт за формою № 2-ВД.
Відповідно до наказу ДСА України від 15.05.2014 р. «Про затвердження форми звітності № 1-АМ «Звіт про застосування судами Закону України про амністію у 2014 році», територіальним управлінням на підставі звітів місцевих загальних судів області складено зведені статистичні звіти по регіону станом на 19 липня та 20 жовтня 2014 року.
На виконання наказу Державної судової адміністрації України від 17.01.2014 р. № 9 «Про оприлюднення звітності про стан здійснення правосуддя», зведені статистичні звіти про роботу місцевих судів області опубліковано на веб-сайті територіального управління.
За результатами отриманої статистичної інформації проведено аналітичну роботу, зокрема:
- розроблено аналітичні таблиці щодо надходження та розгляду справ місцевими судами області у 2013 році та першому півріччі 2014 року (у порівнянні із 2012 роком та першим півріччям 2013 року, відповідно);
- підготовлено інформацію про навантаження на суддів місцевих судів області, про середньомісячне надходження справ та матеріалів на одного суддю в 2013 році та у першому півріччі 2014 року (у порівнянні із 2012 роком та першим півріччям 2013 року, відповідно);
- підготовлено аналізи обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України у Тернопільській областіта місцевих загальних судах області, огляди даних про стан здійснення правосуддя місцевими судами області за 2013 рік та перше півріччя 2014 року.
Аналітичні довідки надіслані ДСА України, апеляційному та місцевим судам Тернопільської області, а також висвітлені на офіційному веб-сайті територіального управління.
Зведені статистичні звіти про роботу судів Тернопільської області за 2013 рік, перший квартал 2014 року, перше півріччя 2014 року, про розгляд місцевими судами справ, пов’язаних із виборами у 2014 році, про застосування судами Закону України «Про амністію у 2014 році» надіслано Державній судовій адміністрації України. Копії звітів направлено апеляційному суду Тернопільської області, головному управлінню статистики у Тернопільській області. Деякі форми звітів, за відповідними запитами, надано прокуратурі Тернопільської області та міста Тернополя, управлінню МВС України в Тернопільській області, іншим зацікавленим органам.
Результати прийняття статистичних звітів за 2013 рік та перше півріччя 2014 року обговорено на підсумкових нарадах, що проводилися апеляційним судом Тернопільської області із головами та суддями місцевих судів області за участю начальника ТУ ДСА України у Тернопільській області у січні та липні 2014 року.
Згідно наданих місцевими судами відомостей було узагальнено інформацію щодо кількості судових рішень, винесених у 2013 році та першому півріччі 2014 року, які в мотивувальній частині містять посилання на рішення Європейського суду з прав людини.
Статистичні звіти про стан здійснення правосуддя місцевими судами формувалися та зводилися за допомогою комп’ютерної програми «Діловодство-3» (КП Д-3), підсистеми «Судова статистика», в автоматичному режимі із внесенням незначних коригувань особами, відповідальними за ведення обліково-статистичної роботи.
До загальних зауважень щодо формування звітності слід віднести подання статистичних звітів місцевими судами із помилками, які підлягають перевірці програмою. Окрім того, виникали помилки у відображенні кримінальних проваджень та осіб у статистичних звітах при перекваліфікації злочинів.
Також, слід звернути увагу на необхідність порівняння показників статистичних звітів із показниками звітів за попередні звітні періоди (контроль показників, що утворюються шляхом накопичення упродовж року – квартал з півріччям, півріччя з роком; порівняння кількості справ, що перебувають в залишку на кінець попереднього звітного періоду та на початок поточного звітного періоду), порівняння між звітами (форми № 1 із формою № 1-ОП; форми № 1-1 із формою № 1-1-ОП).
На об’єктивність та повноту відображення інформації у статистичних звітах за формами №№ 6-8 впливає правильне заповнення полів картки на особу, стосовно якої судом розглянуто матеріали кримінального провадження, та дотримання вимог Інструкції щодо формування відповідної картки. Однак, відповідальними працівниками судів допускаються неправильне внесення даних, перекручування інформації про особу при заповненні карток на засуджених, внаслідок чого спостерігається розбіжність з відомостями, що міститься у матеріалах відповідного кримінального провадження.
Слід наголосити, що найпоширенішою суб’єктивною причиною некоректного складання звітів є неуважність працівників апаратів місцевих судів при заповненні первинної інформації у обліково-статистичні картки.
10 грудня 2014 року в м. Тернополі відбувся регіональний круглий стіл: «Моніторинг забезпечення рівного доступу осіб з особливими фізичними потребами до правосуддя» за участі керівника проекту USAID «Справедливе правосуддя», начальника ТУ ДСА України у Тернопільській області, голови Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області, суддів апеляційного суду Тернопільської області, Тернопільського окружного адміністративного суду та Тернопільського міськрайонного суду, представників громадських організацій і громадських активістів.
Захід проводився Регіональним громадським благодійним фондом «Право і Демократія» в рамках реалізації проекту: «Проведення моніторингу забезпечення рівного доступу осіб з особливими фізичними потребами до правосуддя», який реалізовується за підтримки проекту USAID «Справедливе правосуддя».
Присутніми було заслухано та обговорено інформацію про результати моніторингу забезпечення рівня доступу осіб із обмеженими фізичними можливостями до правосуддя у Тернопільському міськрайонному суді та Тернопільському окружному адміністративному суді; висловлено практичні заходи вирішення виявлених проблем, налагоджено тісні стосунки для подальшої співпраці з метою реалізації права інвалідів на судовий захист.
12 грудня 2014 року керівництвом та працівниками ТУ ДСА України у Тернопільській області за участі головного спеціаліста-юрисконсульта управління державної служби Головного управління державної служби України в Тернопільській області проводився семінар з керівниками апаратів місцевих судів Тернопільської області.
Серед основних питань, що обговорювались були:
- питання в частині перевірки достовірності відомостей щодо осіб відповідно до Закону України «Про очищення влади»;
- фінансове забезпечення працівників місцевих судів Тернопільської області;
- організація кадрової роботи у місцевих судах області;
- підсумки проведення перевірок місцевих судів Тернопільської області у 2014 році;
- підведення підсумків здачі статистичних звітів про роботу судів першої інстанції з розгляду справ та матеріалів за І півріччя 2014 року;
- організація роботи щодо формування та здачі статистичних звітів про роботу судів з розгляду справ у першій інстанції за 2014 рік;
- національна антикорупційна політика держави. Запобігання і протидія корупції у судовій системі.
22 грудня 2014 року головним спеціалістом сектору організаційного забезпечення судів, судової статистики та інформаційних технологій та керівником РСП у Тернопільській області ДП «ІСС» взято участь у семінарі з судової статистики в режимі онлайн конференції.
Згідно програми семінару, обговорювалися підготовка до звітного періоду, проблемні питання, що виникають в процесі підготовки та здачі статистичних звітів, доробки та виправлення в КП «Д-3», реалізовані у зв’язку із випуском нової версії 3.12.
На виконання листа ДСА України від 31.07.2014р. №10-3820/14, територіальним управлінням внесено пропозиції та зауваження до Інструкції з діловодства в місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, апеляційних судах міст Києва та Севастополя, апеляційному суді Автономної Республіки Крим та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних та кримінальних справ, затвердженої наказом ДСА України від 17.12.2013 р. № 173. Пропозиції та зауваження стосувалися порядку видачі (надсилання) справ (матеріалів кримінального провадження) для ознайомлення та копій судових документів; звернення судових рішень до виконання; порядку виконання виправдувальних вироків щодо особи, яка не перебувала під вартою і не ув’язнена; порядку ведення журналу обліку речових доказів; порядку оформлення та зберігання матеріалів кримінального провадження досудового слідства, що долучені прокурором в підготовчому судовому розгляді; щодо можливості включення до Інструкції розділів: «Порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень», «Порядок використання електронного цифрового підпису».
На виконання листа ДСА України від 28.08.2014р. №16-4158/14, територіальним управлінням направлено пропозиції та зауваження до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та інших законодавчих актів щодо удосконалення засад організації та функціонування судової влади відповідно до європейських стандартів», зокрема: порядку обрання суддів на адміністративні посади і звільнення з посад; статусу народного засідателя і присяжного; вимог до кандидатів на посаду судді; вимог до кандидатів на посаду помічника судді; щодо порядку прийняття ККС рішення про рекомендування чи відмову в рекомендуванні особи для обрання на посаду судді безстроково.
Окрім того, територіальним управлінням було розглянуто проекти типових переліків питань для проведення оглядів даних судової статистики про стан здійснення правосуддя та обліково-статистичної роботи, запропоновані ДСА України. Типові переліки питань в частині обліково-статистичної роботи місцевих загальних судів надіслано місцевим загальним судам області для надання пропозицій та зауважень.
За результатами проведеної роботи надіслано пропозиції включити до типового переліку питань для проведення територіальним управлінням Державної судової адміністрації України огляду даних судової статистики про стан здійснення правосуддя судами області (регіону) такі пункти:
- кількість виправданих, вироки стосовно яких набрали законної сили;
- кількість осіб, до яких застосовано примусові заходи виховного чи медичного характеру, вироки стосовно яких набрали законної сили; відомості про потерпілих у кримінальних провадженнях (справах);
- кількість кримінальних правопорушень, вчинених у складі організованої групи чи злочинної організації;
- застосування судами запобіжних заходів щодо обвинувачених, в тому тримання під вартою; розгляд цивільних справ;
- розгляд справ у порядку адміністративного судочинства.
Судами області запропоновано внести наступні доповнення до типового переліку питань для проведення огляду даних судової статистики про стан здійснення правосуддя місцевим судом:
- звернення судових рішень до виконання;
- штатна укомплектованість суддівського корпусу.
Також, Державній судовій адміністрації України у відповідь на лист від 11.11.2014р. №10-5198/14 надіслано пропозиції до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (нова редакція)», а саме, до ст. 139 та Закону України «Про доступ до судових рішень» - до ч.3 ст.3.
Відповідно до наказу ДСА України від 15.10.2014р. № 133, у місцевих загальних судах Тернопільської області збільшено штатну чисельність у кількості двох суддів.
З метою забезпечення достовірності статистичної звітності про роботу органів досудового розслідування, належної взаємодії прокуратури області та територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області, виконання Порядку надсилання інформації про осіб у кримінальних провадженнях та електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили кримінальні правопорушення, спільним наказом прокурора Тернопільської області та начальника ТУ ДСА України у Тернопільській області від 15.05.2014 р. № 208/10 запроваджено проведення взаємозвірок за результатами роботи за півріччя та рік щодо окремих рішень місцевих судів у кримінальних провадженнях, а також затверджено форму відповідного акту.
Також, з метою приведення статистичних кодів суддів у відповідність до вимог Інструкції щодо формування картки на особу, стосовно якої судом розглянуто матеріали кримінального провадження, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 05.12.2013 р. № 169, у зв’язку із змінами в особовому складі суддів місцевих судів області, затверджено Довідник статистичних кодів суддів місцевих судів Тернопільської області (наказ від 27 березня 2014 р. № 9).
Згідно вимог зазначеної вище Інструкції, місцеві загальні суди щоквартально, до 10 числа місяця наступного за звітним, накопичувальним підсумком надсилають територіальному управлінню інформацію про кількість сформованих карток (із зазначенням кількості карток, матеріали кримінальних проваджень яких надіслані до апеляційного суду).
На виконання Закону України від 22.12.2005 р. № 3262-ІУ «Про доступ до судових рішень», Постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2006 р. №740 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень», територіальним управлінням систематично здійснюється аналіз щодо кількості судових рішень, надісланих місцевими судами області до Єдиного державного реєстру судових рішень.
Окрім того, сектором щомісячно збирається та надсилається до Державної судової адміністрації України узагальнена інформація щодо використання систем відеоконференцзв’язку в місцевих загальних судах Тернопільської області та кількість надісланих SMS-повідомлень учасникам судового процесу (кримінального провадження).
Відповідно до плану роботи територіального управління на І та ІІ півріччя 2014 року, працівники сектору організаційного забезпечення діяльності судів судової статистики та інформаційних технологій взяли участь у комплексній перевірці роботи Козівського, Зборівського та Шумського районних судів Тернопільської області, під час яких вивчалися питання дотримання вимог, встановлених Інструкцією з діловодства в місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, апеляційних судах міст Києва та Севастополя, апеляційному суді Автономної Республіки Крим та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних та кримінальних справ, затвердженою наказом ДСА України від 17.12.2013 р. № 173, Положенням про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженим рішенням Ради суддів України від 26.11.2010 р. № 30, щодо ведення обліково-статистичної роботи.
Відповідно до затвердженого плану, перевірці підлягали такі питання, як:
- планування роботи суду;
- відповідність налаштування функціональних обов‘язків, прав користувачів, надання та позбавлення права доступу в автоматизованій системі документообігу суду до регламентуючого документа;
- правильність організації документообігу (прийом, реєстрація та розподіл вхідних (процесуальних) документів (справ), передача на відправлення вихідних (процесуальних) документів (справ), обсяг документообігу;
- стан реєстрації вхідної і вихідної кореспонденції, автоматичний розподіл судових справ (наявність випадків повторного автоматичного розподілу, закріплення їх відповідними розпорядженнями, доручення до них доповідних записок );
- наявність регламентуючого документа щодо порядку дій, які визначені головою суду в разі обставин, що впливають на безперебійність та функціонування автоматизованої системи;
- своєчасність, повнота та достовірність заповнення обліково-статистичних карток та карток на засуджених;
- надсилання копій судових рішень до ЄДРСР;
- своєчасність надіслання інформації про осіб у кримінальних провадженнях та електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили кримінальні правопорушення до ЄРДР;
- ведення журналів та алфавітних покажчиків;
- наявність оригіналів статистичних звітів суду та достовірність зазначених у них показників (звірка з показниками, поданими територіальному управлінню).
При вивченні стану організації обліково-статистичної роботи в судах, приділялась увага реєстрації справ та матеріалів (якості заповнення документів первинного обліку, а саме: карток, журналів, алфавітних покажчиків; повноті та достовірності; відповідності матеріалам конкретних справ).
За результатами проведених перевірок складено довідки, які направлені для відповідного реагування головам судів та керівникам апаратів; сформовано пропозиції стосовно вдосконалення роботи з досліджуваних напрямків і розміщено на офіційному веб-сайті територіального управління.
Згідно з інформацією, наданою місцевими судами Тернопільської області, обліково-статистична робота ведеться відповідно до діючих нормативно-правових актів, які регулюють питання діловодства та судової статистики. З метою належної організації діловодства у місцевих судах області в цілому, та в частині ведення обліково – статистичної роботи зокрема, головами місцевих судів та керівниками апаратів протягом року проводились оперативні наради з питань дотримання вимог, встановлених Інструкцією з діловодства в місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, апеляційних судах міст Києва та Севастополя, апеляційному суді Автономної Республіки Крим та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних та кримінальних справ, а саме: реєстрації вхідної, вихідної кореспонденції; ведення необхідних нарядів загального діловодства; повноти та достовірності внесення даних до документів первинного обліку, що здійснюється виключно КП «Д-3»; правильність заповнення карток на осіб, стосовно яких судами розглянуто матеріали кримінальних проваджень; якість складання звітності; своєчасність здачі судових справ до канцелярії суду; звернення до виконання вироків; рішень по цивільних та адміністративних справах, а також постанов у справах про адміністративні правопорушення; планування роботи судів, виконання запланованих заходів.
Матеріали кримінального провадження, клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності, цивільні справи, адміністративні справи, матеріали про адміністративні правопорушення, справи в порядку виконання судових рішень та інші, що надходять до суду, опрацьовуються користувачами КП «Д-3», яким надано доступ до системи відповідно до їх функціональних обов’язків, і реєструються в автоматизованій системі в день їх надходження із врахуванням Положення про автоматизовану систему документообігу суду, Інструкції з діловодства в місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, апеляційних судах міст Києва та Севастополя, апеляційному суді Автономної Республіки Крим та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних та кримінальних справ. На кожен вхідний, в тому числі процесуальний, документ в системі створюється реєстраційна картка, яка містить інформацію щодо реквізитів та руху документа. Обліково-статистичні картки, журнали та алфавітні покажчики зберігаються в електронних архівах.
Узагальнюючи викладене та відповідно до інформації, наданої місцевими судами області, слід зазначити, що обліково-статистична робота у територіальному управлінні Державної судової адміністрації України у Тернопільській області та місцевих загальних судах області ведеться з дотриманням положень діючих нормативно-правових актів, які регулюють питання ведення діловодства та судової статистики.
Серед питань, які негативно впливають на стан роботи судів, в частині обліково-статистичної роботи, можна зазначити такі, як:
- недосконалість автоматизованої системи документообігу суду, реалізація нових форм напередодні або під час формування статистичних звітів;
- неповнота, неправильність заповнення, внесення недостовірної інформації у обліково-статистичні картки, що не повною мірою відповідає матеріалам відповідних справ (проваджень);
- кадрове забезпечення апаратів судів: проблема плинності кадрів та професійної підготовки працівників апаратів судів. Окрім того, працівники судів не ознайомлюються в повній мірі з загальною законодавчою базою, наказами ДСА України, інструкціями, що регулюють питання ведення діловодства, статистики;
- низький контроль з боку голів та керівників апаратів судів даної ділянки роботи.
Пропозиції.
Вдосконалення судової статистичної звітності в Україні в частині відображення основних показників стану здійснення правосуддя залежить також і від нормативного забезпечення обліково-статистичної роботи у судах, зокрема, розробки інструктивних матеріалів та методичних рекомендацій. Відсутність чіткої регламентації порядку заповнення статистичної звітності призводить до індивідуального трактування способу заповнення полів первинних обліково-статистичних карток.
Тому, однією з необхідних умов для відображення об’єктивної та якісної статистичної інформації є удосконалення режиму реєстрації показників первинних документів та встановлення максимального логічного контролю при формуванні статистичних звітів.
Начальник управління ТЕСЛЮК Я.С.
Н. Комендат
(0352) 25 84 92