flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Огляд обліково-статистичної роботи у територіальному управлінні Державної судової адміністрації України у Тернопільській області та місцевих судах Тернопільської області за 2019 рік

Огляд обліково-статистичної роботи

 у територіальному управлінні Державної судової адміністрації України

у Тернопільській області та місцевих судах Тернопільської області

за 2019  рік

 

Відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Положення про територіальне управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області та на виконання планів роботи територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області на І та ІІ півріччя 2019 року, сектором організаційного забезпечення діяльності судів та судової статистики здійснено аналіз обліково-статистичної роботи у територіальному управлінні та місцевих судах Тернопільської області за 2019 рік.

Основними напрямками діяльності сектору в зазначеному періоді були збір, перевірка первинних та формування зведених статистичних звітів місцевих судів Тернопільської області про стан здійснення правосуддя за 2018 рік, І, ІІ квартал та 9 місяців 2019 року, здійснення аналізу організації діяльності судів, вивчення стану ведення діловодства та судової статистики у місцевих судах області.

За даними статистичної звітності місцевих загальних судів області за 2018 рік, сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій було сформовано зведені статистичні звіти за формами: №№ 1-а, 1-п, 1-ц, 1-к, 6-7-8, 1-мзс, 1-Л, 10.

Окрім того, у квітні 2019 року опрацьовано та зведено квартальну звітність за формами №№ 1-Л, 1мзс, 10.

Відповідно до наказу ДСА України «Про затвердження річних форм звітів щодо здійснення правосуддя місцевими та апеляційними судами» від 23.06.2018 № 325, піврічні форми звітів скасовано та затверджено форми річної звітності, починаючи зі звіту за 2018 рік.

У липні та жовтні 2019 року опрацьовано та зведено квартальну звітність за формами №№ 1-Л, 1мзс, 10.

На виконання наказу Державної судової адміністрації України від 17.01.2014 р. № 9 «Про оприлюднення звітності про стан здійснення правосуддя» зведені статистичні звіти про роботу місцевих судів області опубліковано на веб-сайті територіального управління.

При оформленні статистичних звітів відповідальними працівниками судів не завжди враховуються зауваження, надані працівниками ТУ ДСА України у Тернопільській області, а також методичні рекомендації щодо складання окремих форм звітності.

Варто зауважити, що під час зведення статистичних звітів сектором організаційного забезпечення діяльності судів та судової статистики виявлялись помилки при формуванні первинної звітності. Серед них, найчастіше, це - неправильне відображення кримінальних проваджень та осіб у статистичних звітах при перекваліфікації злочинів та неправильне зазначення складу осіб, притягнутих до адміністративної відповідальності, неповне внесення даних у первинні документи суду тощо. Також присутні технічні помилки - подання статистичних звітів місцевими судами із помилками, які можна виявити та перевірити заздалегідь перед формуванням звітів у програмі КП «Д-3».

Зведені статистичні звіти про роботу судів Тернопільської області за 2018 рік, перший, другий квартал 2019 року та 9 місяців 2019 року надіслано Державній  судовій адміністрації України. Окремі копії звітів направлено апеляційному суду Тернопільської області та головному управлінню статистики у Тернопільській  області.

На виконання спільного наказу прокурора Тернопільської області та начальника ТУ ДСА України у Тернопільської області від 15.05.2014 р.            № 208/10, між місцевими судами області та органами прокуратури проведено взаємозвірки щодо окремих рішень місцевих судів у кримінальних провадженнях відповідно до затвердженої наказом форми.

 

За результатами статистичної інформації сектором організаційного забезпечення діяльності судів та судової статистики проведено аналітичну роботу, зокрема:

 

 

 

 

Зазначені аналітичні довідки надіслані ДСА України, а також розміщені на офіційному веб-сайті територіального управління.

 Окрім того, сектором щомісячно збирається та надсилається до Державної судової адміністрації України узагальнена інформація щодо використання систем відеоконференцзв’язку в місцевих загальних судах Тернопільської області та кількості надісланих SMS-повідомлень учасникам судового процесу (кримінального провадження).

Також територіальним управлінням здійснюється постійний контроль за оновленням інформації на офіційних веб-сайтах управління та місцевих судів області.

Протягом 2019 року керівництво територіального управління, а також працівники сектору організаційного забезпечення діяльності судів та судової статистики брали участь у нарадах з питань обліково-статистичної роботи та ведення діловодства.

28 лютого 2019 року у приміщенні територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області відбулася нарада, у якій взяли участь керівники апаратів місцевих загальних судів Тернопільської області та представники територіального управління. Основними питаннями наради були: аналіз використання бюджетних коштів та матеріальних цінностей місцевими загальними судами Тернопільської області; фінансування у 2019 році, оплата праці; матеріально-технічне забезпечення місцевих загальних судів Тернопільської області; функціонування підсистеми «Електронний суд», судова статистика; питання  військового обліку в місцевих загальних судах Тернопільської області та інше.

 

15 квітня 2019 року головний спеціаліст по роботі з персоналом та головний спеціаліст по роботі зі зверненнями та доступу до публічної інформації  взяли участь у семінарі для посадових осіб, відповідальних за ведення військового обліку і бронювання військовозобов’язаних та роботу із службовими документами з відміткою «Літер «М», організованому територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Львівській області за сприяння Державної судової адміністрації України.

 

16 травня 2019 року головним спеціалістом по роботі з персоналом та головним спеціалістом по роботі зі зверненнями та доступу до публічної інформації проведено перевірку стану військового обліку призовників і військовозобов’язаних та організації службового діловодства з відмітками «Літер «М» в Теребовлянському районному суді Тернопільської області.

 

24 травня 2019 року працівники територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області взяли участь у навчанні за тематичним короткостроковим семінаром «Підвищення рівня професійної компетентності працівників органу публічної влади» у Тернопільському регіональному центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій.

 

07-08 листопада 2019 року, 28-29 листопада 2019 року та 24 грудня 2019 року проведено конкурси на зайняття вакантних посад територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області.

 

26 грудня 2019 року у приміщенні територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області відбулася нарада з питань підведення підсумків роботи місцевих судів за 2019 рік, у якій взяли участь керівники апаратів місцевих загальних судів Тернопільської області та представники територіального управління.

 

З метою належної організації діловодства у місцевих судах області в цілому та в частині ведення обліково – статистичної роботи,  зокрема головами місцевих судів та керівниками апаратів протягом 2019 року проводились оперативні наради з питань дотримання вимог, встановлених Інструкцією з  діловодства в місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, апеляційних судах міст Києва та Севастополя, апеляційному суді Автономної Республіки Крим та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних та кримінальних справ (далі - Інструкція), а саме: реєстрації вхідної, вихідної кореспонденції; ведення необхідних нарядів загального діловодства; повноти та достовірності внесення даних до документів первинного обліку, що здійснюється виключно КП «Д-3»; правильність заповнення карток на осіб, стосовно яких судами розглянуто матеріали кримінальних проваджень;  якість складання звітності; своєчасність здачі судових справ до канцелярії суду; планування роботи судів, виконання запланованих заходів.

Матеріали кримінального провадження, клопотання про звільнення від кримінальної відповідальності, цивільні справи, адміністративні справи, матеріали про адміністративні  правопорушення, справи в порядку виконання судових рішень та інші,  що  надходять  до  суду, опрацьовуються користувачами КП «Д-3», яким надано доступ до системи відповідно до їх функціональних обов’язків, і реєструються в автоматизованій системі в день їх надходження із врахуванням Положення про автоматизовану систему документообігу суду та Інструкції з  діловодства. На кожен вхідний, в тому числі процесуальний, документ в системі створюється реєстраційна картка, яка містить інформацію щодо реквізитів та руху документа.

 

В цілому, у місцевих загальних судах Тернопільської області керівниками апаратів судів вживаються організаційні та практичні заходи, спрямовані на покращення обліково-статистичної роботи, зокрема в частині первинного обліку справ та матеріалів, складання статистичних звітів,  відображення достовірності показників та вчасного їх подання до ТУ ДСА України у Тернопільській області.

 

Керівниками апаратів місцевих загальних судів відповідно до планів робіт проводяться аналізи і узагальнення з різного роду питань, перевірки з питань дотримання вимог, встановлених Інструкцією з діловодства у місцевих загальних судах. Основні серед них:

         -     ведення первинного обліку справ;

         -  правильність заповнення обліково-статистичних карток на справи  та матеріали; карток на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальні справи та вироки щодо яких набрали законної сили; внесення даних про судовий збір;

         -   якість складання статистичних звітів;

         -  правильність та своєчасність надсилання судових рішень до ЄДРСР та зазначення дати набрання законної сили судовими рішеннями;

         -  перевірка роботи помічників суддів щодо своєчасного зазначення дати набрання законної сили судовими рішеннями;

         -   своєчасність повернення справ до канцелярії суду після їх розгляду.

Недоліки, виявлені при проведенні перевірок обговорюються на оперативних нарадах та усуваються в ході проведення внутрішніх перевірок.

З метою підвищення професійного рівня і недопущення помилок при веденні обліково-статистичної роботи з працівниками апаратів судів періодично проводяться навчання та семінари. Працівники апаратів судів самостійно слідкують за змінами у чинному законодавстві.

 

В господарському суді Тернопільської області своєчасно розробляються та затверджуються плани роботи суду, які окреслюють основні складові діяльності суду. За результатами проведеного аналізу планування роботи суду вбачається, що до планів роботи включаються важливі організаційні питання, контроль за роботою окремих відділів, робота з кадрами, фінансово-економічна діяльність, питання матеріально-технічного забезпечення, заходи, які спрямовані на удосконалення роботи суду при відправлені судочинства, підведення підсумків роботи за попередні періоди, проведення аналізів причин скасування і зміни судових рішень, результати узагальнення судової практики тощо.

Зокрема в плані роботи господарського суду Тернопільської області на 2019 рік було заплановано:

  1. Проведення навчально-практичних заходів з працівниками апарату суду з питань організації і ведення діловодства, дотримання вимог ГПК України, етики ділового спілкування.
  2. Здійснення моніторингу стану введення до автоматизованої системи документообігу суду повних текстів судових рішень та інших документів у судових справах; надіслання електронних копій судових рішень до єдиного державного реєстру судових рішень.
  3. Підготовка статистичних звітів та статистичних інформацій про результати розгляду судових справ за 2018 рік, 1 квартал, І півріччя, 9 місяців 2019 року (звіти за формами № 10, № 1-г, № 1-мгс, статистичні дані та інформації для КГС).
  4. Підготовка огляду даних про стан здійснення правосуддя у 2018 році.
  5. Здійснення аналізу основних показників роботи господарського суду за 2018 рік та І квартал, І півріччя, 9 місяців 2019 року.
  6. Здійснення аналізу судової статистики та вивчення судової практики розгляду справ щодо корпоративних спорів та корпоративних прав.
  7. Здійснення аналізу судової статистики та вивчення судової практики справ де стороною по справах виступав Фонд гарантування вкладів фізичних осіб

 

На виконання Плану роботи на 2019 рік, господарським судом була проведена наступна робота:

  1. В вересні 2019 року з працівниками апарату було проведено вивчення Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, яка була затверджена наказом ДСА України від 20 серпня 2019 року № 814.

В листопаді 2019 року з працівниками апарату суду було розглянуто узагальнені пропозиції судів щодо Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, які надійшли від Ради суддів України.

Протягом року з апаратом проводились обговорення застосування норм Господарського процесуального кодексу України, та етики ділового спілкування в судах.

 

  1. В планах роботи на 2019 рік було передбачено щомісячно проводити моніторингу стану введення до автоматизованої системи документообігу суду повних текстів судових рішень та інших документів у судових справах; надіслання електронних копій судових рішень до Єдиного державного реєстру судових рішень.

З метою забезпечення виконання приписів Закону України "Про доступ до судових рішень" від 22 грудня 2005 року № 3262-ІУ, Постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2006р. № 740 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру судових рішень", рішення Ради суддів України № 4 від 17 лютого 2013 року, в Господарському суді Тернопільської області був затверджений Наказ № 16 від 20 лютого 2013 року "Про виготовлення процесуальних документів у програмі "Діловодство спеціалізованого суду".

У відповідності до даного наказу, всі процесуальні документи у справах, які внесені в базу даних "Діловодство спеціалізованого суду", вносяться  до Єдиного державного реєстру судових рішень на протязі дня, після підписання документа суддею.  Щотижня здійснюється контроль за своєчасним і правильним  наповненням бази даних "Діловодства спеціалізованого суду".

На виконання  Плану роботи на 2019 рік були проведені перевірки стану введення до автоматизованої системи документообігу суду повних текстів судових рішень та інших документів у судових справа. В ході перевірок було встановлено, що електронні копії судових рішень надсилаються до Єдиного державного реєстру судових рішень вчасно і в повному обсязі.

 

  1. Упродовж 2019 року відповідальним працівником суду були сформовані в автоматичному режимі та надіслані за допомогою комп’ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» до Державної судової адміністрації України наступні звіти:

 

До Касаційного господарського суду направлялись Статистичні дані про розгляд господарським судом справ за 2018 рік та 1 квартал, І півріччя, 9 місяців 2019 року.

 

  1. В січні 2019 року було підготовлено Огляд даних судової статистики про стан здійснення правосуддя Господарським судом тернопільської області в 2018 році, який було надіслано До ТУ ДСА у Тернопільській області – 21 січня 2019 року.

 

  1. В липні-жовтні 2019 року на виконання листа Касаційного господарського суду, судом було здійснено аналіз судової статистики та вивчено судову практику з питань:

Аналіз судової статистики та судової практики вирішення зазначених категорій спорів господарським судом проводився за період з 01.01.2019 по 30.09.2019 рік.

За результатами даного аналізу було складено  відповідну довідку, яка була надіслана до Касаційного господарського суду – 07.10.2019 року.

Аналогічна довідка була підготовлена і щодо розгляду судом, за період з 01.01.2019 по 30.09.2019 рік,  справ пов’язаних з обігом цінних паперів.

 

  1. В липні-серпні 2019 року на виконання листа Касаційного господарського суду та Західного апеляційного господарського суду, було здійснено узагальнення судової практики розгляду Господарським судом Тернопільської області прав за участю Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за період 2018-2019 років.

Довідка за результатами узагальнення судової практики була відправлена на адресу Західного апеляційного господарського суду – 01 серпня 2019 року.

Ведення документообігу у суді відбувається з використанням комп’ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» та відповідно до вимог Інструкції з діловодства та Положення про автоматизовану систему документообігу.

Приймання та первинна обробка кореспонденції, що надходить до суду, здійснюється централізовано канцелярією суду яка входить до складу загального відділу.

Вся вхідна кореспонденція реєструється в КП «Діловодство спеціалізованого суду» у день її надходження та передається виконавцям.

Судові справи підлягають автоматизованому розподілу між суддями, які мають на момент автоматизованого розподілу судових справ повноваження для здійснення процесуальних дій, з урахуванням визначених автоматизованою системою коефіцієнтів навантаження здійснюється визначення судді для розгляду судової справи за принципом випадковості.

На кожну господарську справу в електронному вигляді ведеться обліково-статистична картка, яка створюється автоматично під час реєстрації позовної заяви і містить інформацію щодо дати реєстрації, позивача та відповідача, предмету позову та розміру судового збору.

Внесення інформації до реєстраційної картки здійснюється працівниками загального відділу відповідно до їх функціональних обов'язків та наказів керівництва суду. 

Статистична звітність у суді ведеться відповідно до наказів ДСА України від 21.12.2012 № 172, зі змінами, від 09.03.2017 № ч311, зі змінами, від 23.06.2018 № 325, зі змінами.

Обов’язки щодо складання та обробки статистичних даних, накопичення та збереження інформації про діяльність суду, подання звітності суду, проведення аналізів отриманих даних, підготовка довідок про роботу суду покладено та виконується начальником організаційно-кадрового відділу.

У суді постійно здійснюється робота щодо забезпечення наповнення первинних документів статистичної звітності показниками, які використовуються для формування статистичної звітності.

Забезпечення організації діловодства в суді покладається на загальний відділ та здійснюється відповідно до вимог Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України.

Загальні відомості про господарську справу, позовну заяву вносяться в обліково-статистичну картку автоматично під час реєстрації господарської справи чи позовної заяви. Відомості щодо результатів розгляду справи чи вчинення процесуальних дій, у разі, коли вони не заповнені автоматично, вносяться помічниками суддів.

Для реалізації напрямку роботи у сфері ведення статистичного обліку, начальником відділу, постійно здійснюється аналіз статистичних даних, періодично проводиться перевірка правильності та повноти заповнення обліково-статистичних карток на господарські справи.

За допомогою вбудованого генератора звітів у КП «Діловодство спеціалізованого суду», автоматично рахуються статистичні звіти та отримується необхідна обліково-статистична інформація. Також, для отримання необхідної інформації використовуються створені фільтри.

Начальника організаційно-кадрового відділу призначено відповідальним за підготовку та надсилання до Державної судової адміністрації України звіту форми №10 «Звіт про справляння, звільнення від сплати та повернення судового збору в місцевих та апеляційних судах».

Слід зазначити, що окрім статистичних звітів в Господарському суді Тернопільської області періодично збирається інформація про показники роботи суду для використання на нарадах та зборах суддів, начальників відділів та працівників апарату суду.

В суді значна увага приділяється ознайомленню працівників апарату суду зі змінами в законодавчих актах України. В зв’язку з цим аналітично-інформаційний відділ постійно доводить до відома суддів та інших працівників апарату суду про зміни, які відбулися в чинному законодавстві з посиланням на джерело їх офіційного опублікування, систематично готує для суддів огляд законодавчих та інших нормативно-правових актів України, що надходять до суду в офіційних друкованих виданнях.

Аналітично-інформаційним відділом постійно ведеться облік ухвал та постанов апеляційних та касаційних інстанцій прийнятих за результатами розгляду скарг і подань прокурорів на рішення та ухвали Господарського суду Тернопільської області.

Здійснюється також постійний облік та аналіз наслідків розгляду скарг і подань прокурорів на рішення та ухвали Господарського суду Тернопільської області.

Періодично – раз в квартал голові господарського суду надається доповідна записка про наслідки розгляду скарг по кожному судді окремо.

Крім того, ведеться контроль за строками розгляду надісланих справ з Господарського суду Тернопільської області до апеляційної чи касаційної інстанції.  У випадку необхідності готуються відповідні запити до Західного апеляційного господарського суду чи Касаційного господарського суду  про стан розгляду справ.

Керівництвом суду особливо звернено увагу на персональну відповідальність безпосередніх виконавців та суддів за повноту документів у справі при її підготовці для направлення за межі суду, тобто при опрацюванні скарги або запиту у конкретній справі в обов’язковому порядку перевіряється наявність серед матеріалів справи тих процесуальних документів, які оскаржуються або про які йдеться в запиті, а також перевіряється відомості про їх наявність в описі справи.

З метою належної організації обліково-статистичної, аналітичної роботи та поліпшення якості складання звітності суду проводиться:

 

З огляду на викладене вище, можна зробити висновок, що протягом 2019 року обліково-статистична робота в Господарському суді Тернопільської області підтримувалась на належному рівні та здійснювалась відповідно до нормативно-правових документів, які регулюють питання обліково-статистичної роботи.

Господарським судом Тернопільської області проводиться відповідна робота щодо підвищення кваліфікації працівники апарату суду. Зокрема в  Львівському регіональному відділені Національної школи суддів України протягом останніх  років пройшло стажування чимала кількість помічників суддів, секретарів судового засідання та інших працівників апарату суду.

          В своїй організації та діяльності господарський суд Тернопільської області  чітко дотримується  основного Закону держави – Конституції України, Закону  України „Про судоустрій і статус суддів ”, Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України,  здійснює правосуддя на принципах законності, незалежності і підкорення тільки законові, рівності усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін та гласності судового розгляду.

Діяльність господарського суду Тернопільської області, протягом 2019 року, регулярно висвітлювалась на офіційному веб-сайті та на сторінці  у "Facebook" - https://www.facebook.com/gsTernopil.

 

 

 

 

 

 

На виконання вимог Територіального управління Державної судової адміністрації України від 24.12.2019 року № 08-984/19 та Плану роботи Тернопільського окружного адміністративного суду на перше півріччя 2020, проведено аналіз стану обліково-статистичної роботи суду за 2019 рік. Даний аналіз зроблено за період роботи з 01.01.2019 р. по 31.12.2019 р.

Аналіз стану обліково-статистичної роботи суду здійснено з урахуванням Методичних рекомендацій до порядку проведення оглядів обліково-статистичної роботи в судах і територіальних управліннях Державної судової адміністрації України.

Метою даного огляду є дослідження організаційного забезпечення роботи суду щодо ведення судової статистики та автоматизованої обробки документів первинного обліку; кадрового забезпечення спеціалістами, які здійснюють первинний облік і складання та формування звітності суду, створюють документи автоматизованого обліку; використання та удосконалення спеціалізованого програмного забезпечення для обробки статистичних даних та формування звітів; виявлення наявних недоліків і проблем та удосконалення роботи Тернопільського окружного адміністративного суду (далі - Тернопільського ОАС).

В даному аналізі відображено стан статистичної роботи, кадрового та інформаційного забезпечення, роботи зі зверненнями громадян, проаналізовано чинники, що впливають на процес формування статистичних даних та їх автоматизованої обробки, зроблено висновки та пропозиції щодо покращення роботи Тернопільського ОАС.

  1. Організаційні засади діяльності суду. Рішення зборів та наради суддів, оперативні наради керівника апарату суду

1.1. Організаційно-розпорядчі документи.  Номенклатура справ

Місцем знаходженням юридичної особи – Тернопільського окружного адміністративного суду (ідентифікаційний код юридичної особи: 35157712) є: 46006, м. Тернопіль, вул. Кн. Острозького, 20, що підтверджено відповідно випискою та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, і за цією адресою суд здійснює правосуддя.

Головою Тернопільського окружного адміністративного суду обрано суддю Баб’юка Петра Михайловича відповідно до ч.3 ст.24 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» рішення зборів суддів Тернопільського ОАС від 13.11.2017 №7 та наказ голови суду «Про приступлення до виконання обов’язків № 55-ОД/г від 14.11.2017 року.

Рішенням зборів суддів від 03.08.2015року №10 затверджено Положення про збори суддів Тернопільського ОАС, яке має на меті забезпечення організаційної єдності вирішення зборами суддів питань з внутрішньої діяльності суду та прийняття колективних рішень з обговорюваних питань.

Рішенням зборів суддів від 14.05.2015 року №8 Тернопільського ОАС затверджено Засади використання автоматизованої системи документообігу у Тернопільському окружному адміністративному суді.

Засадами використання автоматизованої системи документообігу у Тернопільському ОАС визначаються порядок функціонування в суді та застосування суддями та працівниками апарату автоматизованої системи документообігу суду, повноваження зборів суддів щодо здійснення автоматизованого розподілу судових справ, особливості автоматизованого розподілу судових справ між суддями, склади постійно-діючих колегій суддів та резервних суддів, порядок розподілу судових справ шляхом автоматизованого розподілу судових справ, передачі справи раніше визначеному судді, повторного автоматизованого розподілу судових справ між суддями, визначення складу суду з метою заміни судді (суддів), порядок внесення до автоматизованої системи відомостей щодо набрання судовим рішенням законної сили, забезпечення безпеки автоматизованої системи суду та моніторинг її функціонування, що забезпечує виконання судом вимог статті 15 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України з врахуванням положень п.п.15.4 п.1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України.

Номенклатура справ на 2019 рік затверджена наказом голови Тернопільського ОАС №61-ОД/г від 28.12.2018, схвалена протоколом експертної комісії суду №2 від 12.12.2018.

Назви структурних підрозділів відповідають назвам у номенклатурі, згідно з штатним розписом на 2019 рік, який введений в дію з 01.01.2019, затверджений наказом голови Тернопільського ОАС №03-ОД/г від 24.01.2019. Документи відділів формуються згідно з номенклатурою справ з проставленими повідними індексами.

1.2. Рішення зборів та наради суддів, оперативні наради керівника апарату суду

Відповідно до статті 126 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII (із змінами) (далі – Закон №1402-VIII) одним з головних принципів організації судової влади є суддівське самоврядування, призначенням якого є вирішення питання внутрішньої діяльності судів.

Відповідно до частини першої статті 128 Закону №1402-VIII збори суддів – це зібрання суддів відповідного суду, на якому вони обговорюють питання внутрішньої діяльності цього суду та приймають колективні рішення з обговорюваних питань.

З моменту утворення Восьмого апеляційного адміністративного суду (далі ВААС) проводились збори суддів, на яких  розглядались питання внутрішньої діяльності суду, організації та забезпечення діяльності роботи суду, а саме:

- рішенням зборів суддів від 03.08.2015 року №10 затверджено Положення про збори суддів Тернопільського ОАС, яке має на меті забезпечення організаційної єдності вирішення зборами суддів питань з внутрішньої діяльності суду та прийняття колективних рішень з обговорюваних питань;

- рішенням зборів суддів від 14.05.2015 року №8 Тернопільського ОАС затверджено Засади використання автоматизованої системи документообігу у Тернопільського окружного адміністративного суду;

- рішенням зборів суддів від 13.11.2017 року №7 та наказу голови суду №55-ОД/г від 14.11.2017 головою Тернопільського ОАС обрано Баб’юка Петра Михайловича строком на три роки з 14.11.2017 року по 13.11.2020 року, заступниками голови Тернопільського ОАС обрано Осташа Андрія Васильовича строком на три роки з 10.05.2017 року по 10.05.2020, рішення зборів суддів №4 від 10.05.2017 року;

- обрано делегатами на XVI позачерговий з’їзд суддів України суддю Тернопільського ОАС Жука Андрія Володимировича на виконання рішень Ради суддів України № 73 від 01 листопада 2018 року та  № 76 від 19 листопада 2018 року, зокрема в частині необхідності обрання делегатів на позачерговий ХVІ з’їзд суддів України (рішення зборів суддів Тернопільського ОАС від 22.11.2018).

Керівником апарату суду систематично (щовівторка) проводяться оперативні наради із працівниками апарату суду, на порядок денний яких виносяться питання, що стосуються внутрішньої діяльності суду, зокрема:

- затвердження та виконання планів роботи суду та планів роботи відділів;

- затвердження графіків надання відпусток працівникам апарату суду;

- введення в дію нових версій комп’ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду (далі – КП «ДСС»);

- ознайомлення із змінами в законодавстві, ознайомлення із правовими позиціями Верховного Суду, що стосуються питань діяльності апарату суду;

- проблемні питання функціонування КП «ДСС» в умовах дії в нового процесуального законодавства;

- проблемні питання діяльності кадрової роботи суду;

- превентивні заходи щодо необхідності дотримання вимог Закону України «Про запобігання корупції» щодо порядку та строків здійснення державними службовцями апарату суду електронного декларування;

- обговорення індивідуальних актів Державної судової адміністрації України (далі – ДСА України), рішень Ради суддів України, що стосуються діяльності суду та його апарату;

- звіти керівників відділів про виконання планів роботи суду;

- проблемні питання, які виникають в діяльності відділів апарату суду та окремих працівників;

- пропозиції щодо покращення роботи відділів апарату суду та функціонування апарату суду загалом.

В рамках започаткування повно-масштабного тестування Електронного суду Державним підприємством "Інформаційні судові системи" вже завершено підключення всіх місцевих та апеляційних судів до підсистеми "Електронний суд". В Тернопільському ОАС видано наказ «Про визначення відповідальних осіб за координацію робіт з підключення суду до централізованого модулю «Автоматизований розподіл» від 03.01.2019 за №02-ОД/к.

З огляду на викладене, керівником апарату Тернопільського ОАС проводилися наради з питань організації роботи для забезпечення функціонування модулю ЄСІТС «Електронний суд» у Тернопільському ОАС з начальниками відділів документального забезпечення та організаційно-правового забезпечення, на яких обговорювалися проблемні організаційні питання запровадження підсистеми "Електронний суд".

Всі накази та розпорядження реєструються та зберігаються у головних спеціалістів з управління персоналом – кадрова служба.

  1. Реалізація заходів щодо забезпечення ефективної діяльності суду

2.1. Організація реєстрації справ та матеріалів, їх автоматичний розподіл, відправлення справ та документів. Видача виконавчих листів, копій судових рішень, справ для ознайомлення. Архів.

Обліково-статистична робота у Тернопільському ОАС здійснюється відповідно до вимог Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010 №30 (із змінами), Інструкції з діловодства в адміністративних судах України (далі – Інструкції), затвердженої наказом ДСА України №174 від 17.12.2013 та Засад використання автоматизованої системи документообігу у Тернопільському окружному адміністративному суді (далі – Засад) за допомогою комп’ютерної програми «Документообіг спеціалізованих судів» (далі – КП «ДСС»).

Увесь процес діяльності суду починаючи від реєстрації вхідних документів та справ канцелярією суду і закінчуючи надісланням справи в апеляційну/касаційну інстанцію, або передачею справи до архіву суду та копій судових рішень сторонам у справі - супроводжується обліком первинних даних, які знаходять своє відображення у звітності суду та підсумках його діяльності як структурної одиниці судової гілки влади. Тому, кожен працівник суду, в межах своїх повноважень, бере участь у формуванні та обліку первинних даних.

Контроль за веденням діловодства та додержанням встановлених правил роботи з документами в суді покладається на відділ документального забезпечення – канцелярію.

Реєстрація позовних заяв (справ) здійснюється працівниками відділу документального забезпечення , а  інші документи, які подаються по  ходу розгляду справ канцелярією – у КП «ДСС». Упродовж звітного періоду, зареєстровано 2997  позовних заяв, заяв про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами 6 та 3 за виключними обставинами.

Упродовж звітного періоду в КП «ДСС» зареєстровано працівниками відділу організаційно-правового забезпечення 3020 копій позовних заяв.

В кінці кожного робочого дня усі зареєстровані справи/матеріали автоматично розподіляються між усіма суддями без урахування спеціалізації відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду та Засад.

Технічний адміністратор КП «ДСС» здійснює систематичний контроль за автоматичним розподілом справ, його налаштуваннями, заповненням табелю, формує звіти про невтручання та подає їх керівнику апарату суду.

Не пізніше наступного дня відповідальним працівником канцелярії формується журнал – реєстр вхідної кореспонденції по справам в електронному вигляді, який зберігається у визначеній електронній папці та роздруковується у відповідну номенклатурну папку.

Одночасно з журналом реєстрації вхідної кореспонденції по справам, формуються в електронному вигляді контрольні журнали - реєстри справ і матеріалів для передачі суддям. Контроль за своєчасністю передачі справ і матеріалів суддям покладено на працівників відділу документального забезпечення суду.

Додаткові документи, що надходять до суду та стосуються судового розгляду справ, після їх реєстрації передаються головуючому судді, що фіксується в журналі – реєстрі вхідної кореспонденції, який роздруковується та зберігається у відповідній номенклатурній папці в канцелярії.

Після розгляду справи Тернопільського ОАС, відповідальний працівник канцелярії перевіряє правильність формування справи, а працівник відділу організаційно-правового забезпечення суду заповняє обліково - інформаційну картку після розгляду справи та здачі її в канцелярію. При цьому перевіряються та заповнюються відповідні дані обліково-інформаційної картки, результати розгляду справи та здійснюється контроль за правильністю заповнення обліково-інформаційної картки за допомогою перевірки в КП «ДСС».

Після цього, відповідальний працівник відділу документального забезпечення суду передає справи до канцелярії суду по контрольному журналу судових справ і матеріалів, переданих для розгляду судді, в якому зазначається дата приймання справи канцелярією суду та підпис працівника канцелярії про її отримання.

Відправлення всієї вихідної кореспонденції суду здійснюють працівники канцелярії, які формують реєстри на адміністративні справи), конвертують, маркують конверти та відправляють кореспонденцію поштою (справи, рекомендовані і прості листи).

Необхідно зазначити, що в існуючій  версії КП «ДСС» надано технічну спроможність здійснити друк конвертів, адресованих сторонам по справі що спрощує роботу апарату суду в цій частині.

Порядок звернення судових рішень до примусового виконання у Тернопільському ОАС здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного суду України, та Інструкції.

Працівниками канцелярії суду проводиться видача виконавчих листів та ведеться Журнал обліку виконавчих листів, виданих судом.

Відповідно до цього журналу упродовж звітного періоду у Тернопільському ОАС було видано 783 виконавчих листи.

Видача судових справ для ознайомлення здійснюється відділом документального забезпечення – канцелярією на підставі резолюції головуючого у справі судді на заяви особи, що бажає ознайомитись з матеріалами справи. У Тернопільському ОАС відповідно до вимог Інструкції ведеться Журнал видачі справ для ознайомлення, куди вносяться відповідні записи.

Видача справ для ознайомлення проводиться під підпис у зазначеному журналі.

Працівник канцелярії записує в цей журнал дані паспорта або іншого документа, що посвідчує особу.

Упродовж звітного періоду згідно із записами журналу видано для ознайомлення 200 справ.

Про факт повернення справи після ознайомлення працівником канцелярії робиться відмітка в журналі. Ознайомлення проводиться в приміщенні канцелярії суду за спеціально відведеним робочим місцем протягом усього робочого дня, після чого на заяві робиться відмітка про ознайомлення з матеріалами справи, яка долучається до справи.

Згідно з Інструкцією, копії рішень у справах видаються за письмовою заявою через відділ документального забезпечення – канцелярію на підставі резолюції судді, про що робиться відповідна відмітка на заяві, яка долучається до матеріалів справи, та факт надання копії рішення фіксується у Журналі видачі копій судових рішень Тернопільського ОАС. Упродовж звітного періоду, відповідно до записів журналу, видано 1155 копій судових рішень.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 №3674-VI, судовий збір справляється також за видачу судами документів. Відповідальний працівник відділу документального забезпечення – канцелярії реєструє в КП «ДСС» заяву про видачу документа та квитанцію про сплату судового збору при їх надходженні.

Порядок ведення архівної справи в суді, а також передавання судових справ та номенклатурних нарядів здійснюється, відповідно до строків зберігання, передбачених номенклатурою справ з урахуванням Переліку типових документів, що створюються під час діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України №578/5 від 12.04.2012.

У зв’язку з закінченням терміну зберігання документів обліку судових справ експертна комісія, створена на підставі наказу голови суду, перевіряє терміни зберігання документів та відбирає їх до знищення як такі, що не мають науково-історичної цінності та втратили практичне значення, про що складається акт про вилучення для знищення справ (документів), що не підлягають зберіганню.

Приміщення, виділене під архів, знаходиться в цоколі Тернопільського ОАС. Архів складається з двох кімнат, загальною площею приблизно 22 кв.м. Двері обшиті металом, опечатуються. В архіві на вікнах є металеві грати, 3 протипожежні вогнегасники, розміщено 6 металевих і 4 дерев’яних стелажі. В приміщення архіву суду зберігаються обліково-статистичні картки, журнали реєстрації вхідної та вихідної кореспонденції, справи, розглянуті як судом першої інстанції, контрольні журнали по суддям тощо. За цей звітний період матеріали в архів ще не передавались.

2.2. Реалізація матеріалів перевірок та контроль

На виконання рішення Ради суддів України від 20 квітня 2007 року №32 та з метою забезпечення виконання вимог Закону України «Про доступ до судових рішень» щодо своєчасного та повного наповнення Єдиного державного реєстру судових рішень (далі – ЄДРСР), здійснюється надсилання копій судових рішень Тернопільського ОАС до адміністратора ЄДРСР в електронному вигляді.

Всі рішення по справах, які зареєстровані в КП «ДСС», відправляються в ЄДРСР. Помічниками суддів контролюється наявність відправленого в ЄДРСР кінцевого судового рішення.

Надсилання електронних копій судових рішень до ЄДРСР з 1 лютого 2016 року здійснюється відповідно до наказу Державної судової адміністрації України від 16 січня 2016 року №9 «Про затвердження Інструкції з підготовки та надсилання, приймання та обробки, оприлюднення та зберігання електронних копій судових рішень в Єдиному державному реєстрі судових рішень».

На виконання зазначеного наказу з метою контролю за своєчасністю надіслання до ЄДРСР з КП «ДСС» електронних копій судових рішень помічниками суддів запроваджено поточний контроль строків надсилання електронних копій судових рішень Тернопільського ОАС до ЄДРСР та подання даних щодо надісланих рішень понад строки, встановлені Постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2006 року №740 «Про затвердження порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень», керівництву суду.

З метою посилення контролю за надсиланням електронних копій судових рішень до ЄДРСР та внесенням відомостей про набрання судовим рішенням законної сили помічники суддів разом з головними спеціалістами з інформаційних технологій відділу організаційно-правового забезпечення суду щомісячно інформують керівника апарату суду про стан внесення відомостей щодо набрання судовими рішеннями законної сили та направлення до ЄДРСР усіх судових рішень Тернопільського ОАС, а також окремих думок суддів, викладених у письмовій формі.

2.3. Функціонування КП «ДСС». Пропозиції та рекомендації щодо її покращення

У своїй роботі Тернопільський ОАС використовує автоматизовану систему реєстрації адміністративних справ у комп’ютерній програмі «Діловодство спеціалізованого суду» (далі – КП «ДСС»).

У Тернопільському ОАС після виходу нових версій програми, проводилось її оновлення: 02.01.2019 була встановлена версія КП «ДСС» 1.34.4; 27.01.2019 – версія 1.34.5; 12.02.2019 – версія 1.34.6;  26.02.2019 року -  версія 1.37.7; 03.04.2019 року -  версія 1.35.0; 01.07.2019 року -  версія 1.35.1; 03.12.2019 року -  версія 1.35.2;

Упродовж звітного періоду 2019 року, для забезпечення діяльності роботи суду, головні спеціалісти з інформаційних технологій відділу організаційно-правового забезпечення суду Тернопільського ОАС неодноразово звертався на телефонну службу підтримки ДП «ІСС», з проблемних питань функціонування КП «ДСС».

  1. Статистичні звіти, інформація про основні показники здійснення судочинства. Реалізація заходів щодо їх обробки та формування. Надання статистичної інформації

За підготовку та формування статистичних звітів у суді відповідальний відділ організаційно-правового забезпечення.

Під час складання та оформлення квартальних та річних звітів дотримуються наказів ДСА України, якими затверджені форми та строки подачі відповідних звітів.

Усі форми звітності формуються за допомогою програмного забезпечення КП «ДСС» в автоматичному режимі.

З метою коректної автоматичної побудови статистичних звітів працівниками відділу ведеться систематичний аналіз повноти та правильності заповнення обліково-статистичних карток, зокрема й щодо руху справ, у яких провадження не закінчено.

Зокрема, для коректного формування звітності форми № 10 в КП «ДСС» працівником відділу організаційно-правового забезпечення на етапі реєстрації справ здійснюється щоденний контроль щодо внесення даних про сплату судового збору та визначення категорії справи відповідно до класифікатора категорій адміністративних справ. Також працівники відділу постійно консультують працівників Тернопільського ОАС щодо застосування Класифікатора категорій адміністративних справ щодо внесення даних про судовий збір на етапі реєстрації справ; щодо заповнення обліково-інформаційних карток в КП «ДСС».

Відповідно до частини 2 статті 9 Закону України «Про судовий збір» суд перед відкриттям (порушенням) провадження у справі, прийняттям до розгляду заяв (скарг) перевіряє зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України. У зв’язку з цим при потребі працівниками відділу організаційно-правового забезпечення згідно з підтвердженнями оплати з казначейства в КП «ДСС» проводиться перевірка надходження коштів судового збору на відповідний рахунок Тернопільського ОАС.

Упродовж звітного періоду відділом організаційно-правового забезпечення здійснюються підготовчі дії щодо своєчасного формування та подання за належністю форм звітності з питань, що стосуються діяльності Тернопільського ОАС, а саме:

інформація про основні показники здійснення судочинства Тернопільським окружним адміністративним судом (щомісячна);

звіт форми №1-а «Звіт судів першої інстанції про розгляд справ у порядку адміністративного судочинства» (річний);

звіт форми №1-ОАС «Звіт окружних адміністративних судів про розгляд судових справ» (щоквартальний);

звіт форми №10 «Звіт про справляння, звільнення від сплати та повернення судового збору в місцевих та апеляційних судах» (щоквартальний);

огляд обліково-статистичної роботи у Тернопільському окружному адміністративному суду за 2019 рік;

аналіз стану здійснення судочинства Тернопільським окружним адміністративним судом за 2019 рік.

На виконання наказу Державної судової адміністрації України від 17.01.2014 №9 «Про оприлюднення звітності про стан здійснення правосуддя» на веб-сайті Тернопільського ОАС веб-порталу судової влади України здійснюється оприлюднення звітності про стан здійснення правосуддя.

  1. Доступ до правосуддя та відкритість роботи суду

Тернопільським ОАС постійно приділяється належна увага питанням доступу до правосуддя та відкритості роботи суду з метою забезпечення прав громадян на доступ до правосуддя, гарантування права на судовий захист та сприяння впровадженню міжнародних стандартів у цій сфері, в зв’язку з чим у цьому звітному періоді здійснено роботу за такими напрямами:

у суді в межах робочого часу працює канцелярія, яка здійснює прийом документів, а відділ організаційно-правового забезпечення суду – прийом позовних заяв/заяв щодо забезпечення позову/доказів, заяв за нововиявленими обставинами/в порядку виконання судових рішень. В залі очікування на інформаційних стендах розміщено всю необхідну інформацію, що стосується участі громадян у судовому процесі, зразки процесуальних документів, правила перебування у судовому засіданні, графік прийому громадян головою суду та його заступниками, керівником апарату суду;

відповідно до Закону України «Про вибори Президента України» та постанови Центральної виборчої комісії від 27 грудня 2018 року № 253 «Про початок виборчого процесу чергових виборів Президента України» призначено вибори. Тернопільський ОАС під час виборчого процесу працював в особливому режимі. Для суддів та працівників апарату суду щодо прийняття та розгляду адміністративних справ, пов’язаних із виборчим процесом, встановлений такий режим роботи суду: у період із 31 грудня 2018 року і до завершення виборчого процесу, в тому числі у вихідні, святкові і неробочі дні, – щоденно із 09 год. 00 хв. до 24 год. 00 хв., 30 та 31 березня 2019 року – цілодобово. Відповідальним за організацію роботи суду у період проходження виборчого процесу є керівник апарату суду. Затверджено графік чергування суддів Тернопільського ОАС в період виборчого процесу;

відповідно до Закону України «Про вибори Президента України» та постанови Центральної виборчої комісії від 07 квітня 2019 року № 759 «Про проведення повторного голосування з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року» призначено вибори. Тернопільський ОАС під час виборчого процесу працював в особливому режимі. Для суддів та працівників апарату суду щодо прийняття та розгляду адміністративних справ, пов’язаних із виборчим процесом, встановлений такий режим роботи суду: у період із 17 квітня 2019 року і до завершення виборчого процесу, в тому числі у вихідні, святкові і неробочі дні, – щоденно із 09 год. 00 хв. до 24 год. 00 хв., 20 та 21 квітня 2019 року – цілодобово. Відповідальним за організацію роботи суду у період проходження виборчого процесу є керівник апарату суду. Затверджено графік чергування суддів Тернопільського ОАС в період виборчого процесу;

відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України», Указу Президента України від 21.05.2019 №303/2019 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» призначено вибори. Тернопільський ОАС під час виборчого процесу працював в особливому режимі. Для суддів та працівників апарату суду щодо прийняття та розгляду адміністративних справ, пов’язаних із виборчим процесом, встановлений такий режим роботи суду: у період із 24 травня 2019 року і до завершення виборчого процесу, в тому числі у вихідні, святкові і неробочі дні, – щоденно із 08 год. 30 хв. до 24 год. 00 хв., 20 та 21 липня 2019 року – цілодобово. Відповідальним за організацію роботи суду у період проходження виборчого процесу є керівник апарату суду. Затверджено графік чергування суддів Тернопільського ОАС в період виборчого процесу;

відповідно до Закону України «Про місцеві вибори», Постанови Центральної виборчої комісії від 11 жовтня 2019 №1920 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів 22 грудня 2019 року», постанови Центральної виборчої комісії від 11 жовтня 2019 року №1921 «Про додаткові вибори депутатів сільських, селищних рад 22.12.2019 року», постанови Центральної виборчої комісії від 18 жовтня 2019 року №1923 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів 29 грудня 2019 року » призначено вибори. Тернопільський ОАС під час виборчого процесу працював в особливому режимі. Для суддів та працівників апарату суду щодо прийняття та розгляду адміністративних справ, пов’язаних із виборчим процесом, встановлений такий режим роботи суду: у період із 02 листопада 2019 року і до завершення виборчого процесу, в тому числі у вихідні, святкові і неробочі дні, – щоденно із 08 год. 30 хв. до 24 год. 00 хв., 21, 22, 28 та 29 грудня 2019 року – цілодобово. Відповідальним за організацію роботи суду у період проходження виборчого процесу є керівник апарату суду. Затверджено графік чергування суддів Тернопільського ОАС в період виборчого процесу;

працівники апарату суду надають відвідувачам необхідну інформацію як усно, так і в телефонному режимі, що зменшує кількість письмових звернень та відвідувачів на прийомі у керівництва суду;

працівники апарату суду вносять в базу даних КП «ДСС» повні тексти судових рішень суду у день їх підписання суддями та не пізніше наступного дня шляхом спеціалізованого програмного забезпечення електронні копії усіх судових рішень надсилаються до інформаційно-технічного адміністратора ЄДРСР;

на офіційному веб-порталі «Судова влада України» постійно ведеться та оновлюється веб-сторінка Тернопільського ОАС, на якій розміщено необхідну інформацію з питань, що стосуються діяльності суду, списки справ, призначених до розгляду, проведені судом узагальнення судової практики, огляди даних про стан здійснення судочинства та статистика суду, інша корисна інформація;

Тернопільський ОАС робить усе можливе, для того, щоб надати рівний доступ до правосуддя всім громадянам.

Працівники суду пройшли спеціальний інструктаж щодо покращення навичок співпраці з особами з інвалідністю.

Тернопільський ОАС співпрацює з громадськими об'єднаннями громадян з інвалідністю. Для людей з обмеженими можливостями в приміщенні Тернопільського ОАС дворучні поручні, кнопку виклику працівників суду, наявні на першій та останній сходинках жовтої полоси та використано шрифт Брайля.

Також, судом визначені відповідальні працівники апарату суду за доступ до залів судових засідань та канцелярії суду маломобільних та інших груп населення;

з метою підвищення комфорту та зручності умов перебування відвідувачів, учасників судових процесів та їх представників у приміщенні Тернопільського ОАС суду працює зона безкоштовного інтернету – Wi-Fi;

в рамках проекту «Електронний суд», який є одним з напрямів розвитку судової системи відповідно до затвердженої Рішенням Ради суддів України №71 від 11 грудня 2014 року «Стратегії розвитку судової системи в Україні на 2015-2020 роки» в суді налагоджено процес оперативного обміну інформацією в електронному вигляді між судовими установами, учасниками судового процесу, а також іншими державними структурами з метою забезпечення справедливого та неупередженого правосуддя в Україні. За даними системи «Електронний суд», яку запроваджено відповідно до наказу Державної судової адміністрації України від 31.05.2013 № 72 «Про реалізацію проекту щодо обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу», в КП «ДСС» зареєстровано 40 електронних адрес юридичних та фізичних осіб, яким надіслано 70 електронних документів. Завдяки системі «Електронний суд» відбувається поступовий перехід до електронного документообігу суду, покращується доступ до суду як громадян, так і юридичних осіб, що сприяє виконанню принципів гласності та відкритості адміністративного процесу відповідно до ст.2 КАС України.

  1. Робота зі зверненнями громадян та запитами про надання публічної інформації

Відповідно до Інструкції за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 №348 (з відповідними змінами) (далі – Інструкція №348), діловодство за зверненнями громадян ведеться окремо від інших видів діловодства і покладається у Тернопільському ОАС на відділ організаційно-правового забезпечення суду.

В КП «ДСС» в реєстрі заяв/справ працівники відділу організаційно-правового забезпечення суду Тернопільського окружного адміністративного суду реєструють запити та звернення, а також зберігають відповіді на них.

Упродовж звітного періоду в КП «ДСС» зареєстровано 25 запитів про надання публічної інформації в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації». Запити стосувались надання інформації про рух та розгляд справ, надіслання копій процесуальних документів, надання копій документів стосовно суддів суду та ін.

Реєстрація звернень здійснюється в КП «ДСС» працівниками відділу організаційно-правового забезпечення суду. Усі справи за зверненнями громадян, реєстраційно-контрольні картки, відповіді на звернення зберігаються в КП «ДСС».

У звітному періоді з в КП «ДСС» зареєстровано 18 звернення в порядку Закону України «Про звернення громадян», з них:

- заяв – 18

Предметом зазначених звернень були: реєстрації, розгляду судових справ – 10; щодо надіслання копій рішень, документів – 5; на дії органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ організацій, об’єднань громадян або посадовим особам - 3

Усі звернення групуються, аналізуються та за результатами цієї роботи робляться висновки та вносяться пропозиції щодо покращення організації діяльності канцелярії, секретарів судових засідань, відділу організаційно-правового забезпечення.

Крім роботи з письмовими зверненнями, працівники відділу організаційно-правового забезпечення разом з працівниками канцелярії здійснюють прийом громадян у окремому приміщенні суду та надають відповіді на усні та телефонні запити учасників судового процесу.

У звітному періоді, з метою належної організації роботи Тернопільського ОАС, щодо забезпечення законних прав та інтересів громадян, в тому числі представників юридичних осіб, про подання та розгляд звернень здійснюється особистий прийом керівництвом суду, що затверджено наказом «Про встановлення графіку особистого прийому громадян» від 04.01.2008 року, який розміщено на веб-сайті Тернопільського ОАС офіційного веб-порталу «Судова влада України» та інформаційному стенді в приміщенні суду.

  1. Кадрове забезпечення суду. Підвищення професійно-кваліфікаційного рівня суддів та працівників апарату суду

Головні спеціалісти управлінням персоналом забезпечують належне функціонування кадрової роботи Тернопільського ОАС.

Кадрова робота в суді проводиться відповідно до вимог законодавства, а саме: Конституції України, Кодексу законів про працю України, Законів України «Про судоустрій і статус суддів», «Про державну службу», «Про запобігання корупції», інших нормативно-правових актів, які регламентують проходження державної служби в судових органах.

Штатна чисельність працівників Тернопільського ОАС становить 77 одиниць, з них:

Штатний розпис на 2019 рік Тернопільського окружного адміністративного суду з 01.01.2019 року затверджений начальником територіального управління Державної судової адміністрації України 24.01.2019 та введений в дію наказом голови суду №03-ОД/г від 24.01.2019. Перелік змін до штатного розпису Тернопільського окружного адміністративного суду з 25.04.2019 затверджений начальником територіального управління Державної судової адміністрації України 09.07.2019 року та введений в дію наказом голови суду №26-ОД/г від 09.07.2019.

В ІV кварталі 2019 року у Тернопільському окружному адміністративному суді було проведено три конкурси на зайняття вакантних посад державної служби.

Станом на кінець звітного періоду облікова чисельність працівників апарату суду становить 74 особи, з них 5 працівників апарату суду займають тимчасово вакантні посади на час відсутності основного працівника, з них:

  - 11 суддів (враховуючи голову суду та заступника голови суду);

За звітний період 2019 року, з метою підвищення фахового рівня в рамках обміну позитивним досвідом, підвищення кваліфікації голова суду та судді, взяли участь у заходах, а саме:

15 - 16 січня 2019 року суддя Тернопільського окружного адміністративного суду  Жук А.В. брав участь у консультативній зустрічі для суддів Івано - Франківської області  на тему:  «Конфлікт інтересів у суддівській діяльності» , організованій за підтримки канадсько – українського проекту підтримки судової реформи в Україні

15 - 16 січня 2019 року суддя Тернопільського окружного адміністративного суду Чепенюк О.В. брала участь у засіданні робочої групи розробки навчальних курсів для спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді «Особливості застосування податкового та митного законодавства» та «розгляд пенсійних та інших соціальних спорів», організованому Національною школою суддів України.

24 - 25 січня 2019 року суддя Тернопільського окружного адміністративного суду Хрущ В.Л. брала участь у засіданні робочої групи розробки навчальних курсів для спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді «Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів владних повноважень», організованому Національною школою суддів України.

30 січня -1 лютого 2019 року суддя Тернопільського окружного адміністративного суду Мірінович У.А брала участь у тренінгу для тренерів навчального курсу для суддів адміністративних суддів на тему «Вибори Президента України 2019»: окремі аспекти судового врегулювання спорів, пов’язаних з виборами», організованому Національною школою суддів України спільно з IFES (Міжнародною фундацією виборчих систем).

11 березня  2019 року Національна школа суддів України у співпраці з Проектом ЄС “Підтримка реформ з верховенства права в Україні (ПРАВО-JUSTICE)” в місті Львові провела тренінг для суддів окружних адміністративних судів “Наставництво (коучинг) в системі формування навичок майбутнього судді”.

26 травня – 29 травня 2018 року в місті Києві Національна школа суддів України провела підготовку для підтримання кваліфікації голів та заступників голів місцевих загальних, господарських, окружних адміністративних судів.

03 червня 2019 - 05  червня 2019 року у Києві відбувся семінар «Актуальні проблеми адміністративного судочинства в податкових спорах»  . Її організатори, Національна школа суддів України спільно з громадською організацією «Асоціація податкових радників» та платформою «TaxLink.ua.»

08 липня 2019 року, з нагоди відзначення днів адміністративної юстиції в Україні для підвищення правової культури населення, утвердження поваги до права, враховуючи прагнення українського судівництва та суспільства до реформ, підвищення якості послуг судової системи для громадян, дотримання європейських стандартів відправлення правосуддя та потребу суспільства у підвищенні незалежності, підзвітності та прозорості судівництва та одночасно забезпечення більш активної співпрацю судової системи з правниками, науковцями для обговорення проблемних питань судової практики в теоретичній та практичній площині, з однієї сторони, та для підвищення комунікації судової гілки влади із суспільством та всіма його інституціями, зміцнення авторитету судової влади, з іншої сторони, зважаючи на вектори розвитку судової влади закріплені в Стратегії розвитку судової системи України на 2015-2020 року, за ініціативи Восьмого апеляційного адміністративного суду відбувся круглий стіл на тему: «Комунікаційна стратегія  Восьмого апеляційного адміністративного округу». Участь у даному заході від Тернопільського окружного адміністративного суду взяли заступник голови суду Андрій Осташ та заступник керівника апарату суду Роман Вербицький.

27 – 28 вересня 2019 року  у місті Львові відбулась міжнародна конференція «Адміністративна юстиція в Польщі та Україні: порівняльні аспекти», організованій Восьмим  апеляційним адміністративним судом, юридичним факультетом Льівського національного університету імені Івана Франка та Міжнародною фіксальною асоціацією  (IFA Ukraine).

11 жовтня 2019 року у місті Тернополі, з ініціативи Восьмого апеляційного адміністративного суду відбувся семінар для голів судів, заступників голів судів, суддів Тернопільського окружного адміністративного суду та місцевих загальних судів як адміністративних судів Тернопільської області на тему: «Застосування процесуального законодавства під час розгляду та вирішення адміністративних справ». Це вже другий тематичний семінар, який організовується Восьмим ААС з метою налагодження внутрішньої комунікації між суддями Восьмого апеляційного адміністративного округу, зокрема, в частині правозастосування та єдності судової практики

28 - 29 листопада  2019 року відбувся семінар на тему  «Висновки Верховного Суду та їх вплив на формування судової практики, організованому Чернівецьким регіональним відділення Національної школи суддів України

Відповідно до Закону України «Про державну службу», Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у Львівському регіональному відділенні Національної школи суддів України 4 секретарі судового засідання та 2 помічників суддів пройшли підготовку працівників апаратів судів за програмою для секретарів судового засідання, помічників суддів окружних та апеляційних адміністративних судів з метою підвищення рівня їхньої кваліфікації .

23 квітня 2019 року 5 помічників суддів взяли участь у семінарі для помічників суддів адміністративних судів на тему: Кодекс адміністративного судочинства України: нові тенденції та особливості застосування», організованому Львівським регіональним відділенням Національної школи суддів України та 19 березня 2019 року та 3 секретарі судового засідання взяли участь у семінарі для працівників апаратів місцевих (окружних) та апеляційних суддів на тему: Фіксування судового процесу технічними засобами» організованому Чернівецьким регіональним відділенням Національної школи суддів України

  1. Інформаційне забезпечення. Бібліотека суду

Упродовж звітного періоду задля єдності застосування в роботі судової практики окремих категорій спорів та інших питань, що виникають в процесі здійснення судочинства, шляхом розміщення в окремій загальнодоступній папці ознайомлено суддів та працівників апарату суду із правовими висновками Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, Великої Палати ВС, висновками у зразкових справах КАС ВС, в електронному вигляді в загальнодоступній мережевій папці, в КП «ДСС».

Працівники суду мають можливість користуватися інформаційно-правовою системою «ЛІГА–Закон», яка надає актуальну нормативно-правову, консультаційну, інформаційну та довідкову інформацію.

Суддям та працівникам апарату суду надано доступ до глобальної мережі Internet, що дає змогу знаходити та використовувати найсвіжішу інформацію, використовувати в своїй роботі судову практику з ЄДРСР.

На виконання вимог ст.152 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у Тернопільського ОАС утворено бібліотеку, проте через відсутність коштів окреме приміщення для бібліотеки не облаштоване.

  1. Матеріально-технічне забезпечення суду.

Однією з важливих гарантій ефективного виконання судами їхніх функцій є належне фінансове забезпечення. Вживаються заходи, спрямовані на покращення матеріально-технічного, фінансового забезпечення судової діяльності.

Протягом звітного періоду Тернопільським ОАС було закуплено 9 ноутбуків, 28 комп’ютерів, 1 протяжний кольоровий сканер, система звукозапису «Акорд», апаратура для запису та відтворення аудіо – відео матеріалів.

 

З огляду на викладене вище, з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року обліково-статистична робота у Тернопільському окружному адміністративному суді здійснювалась відповідно до нормативно-правових документів, які регулюють питання діловодства, судової статистики та узагальнення судової практики.

Упродовж звітного періоду здійснювався комплекс заходів щодо удосконалення ведення та організації аналітичної, методичної, обліково-статистичної роботи та діловодства у структурних підрозділах Тернопільського ОАС.

 

Узагальнюючи викладене вище, відповідно до інформації наданої судами, слід зазначити, що організаційна, обліково-статистична робота у територіальному управлінні та місцевих судах Тернопільської області ведеться на належному рівні відповідно до діючих нормативно-правових актів, що регулюють питання діловодства та судової статистики.

 

Серед пропозицій щодо покращення рівня обліково-статистичної роботи можна виділити наступне: