Інформаційно – аналітична довідка
щодо результатів роботи територіального управління
Державної судової адміністрації України
у Тернопільській області
за перший квартал 2015 року
З метою створення умов для повного і незалежного здійснення правосуддя територіальним управлінням у першому кварталі 2015 року робота спрямовувалася на організаційне забезпечення діяльності місцевих загальних судів Тернопільської області. Зокрема, йдеться про заходи фінансового, матеріально-технічного, кадрового, інформаційного та організаційно-технічного характеру.
1. Стан фінансового забезпечення
Із державного бюджету по КПК 0501040 “Здійснення правосуддя місцевими судами” на 2015 рік кошторисом затверджено видатки по загальному фонду на суму 34445,4 тис. грн., з яких 34076,5 тис. грн. або 98,9 % передбачено на оплату праці і нарахування на заробітну плату; 37,6 тис. грн. – на погашення кредиторської заборгованості за 2014 рік та 331,3 на оплату природного газу.
Протягом січня-березня цього року поступило та використано 7675,1 тис. гривень.
Спеціальним фондомна 2015 рік передбачено 112033,5тис. грн., із них на капітальні видатки 1044,6 тис. гривень. Протягом звітного періоду поступило та використано коштів у сумі 2815,8 тис. грн.
На заробітну плату працівникам місцевих судів області у 2015 році передбачено 37894,7 тис. грн. (з них по спеціальному фонду – 3817,9 тис. грн.). Дане призначення дозволило виплачувати суддям суддівську винагороду у розмірі 10 мінімальних заробітних плат та при наданні відпустки – матеріальну допомогу на оздоровлення в розмірі посадового окладу. Працівникам апаратів судів заробітна плата складалася з обов’язкових виплат (посадовий оклад, надбавка за ранг, вислуга років), премії та матеріальної допомоги на оздоровлення, при наданні відпустки – у розмірі посадового окладу .
На оплату комунальних послуг та енергоносіїв по спеціальному фонду заплановано річних призначень у сумі 1657,9 тис. грн. Заборгованості, на кінець кварталу, по розрахунках за надані комунальні послуги не має.
Територіальним управлінням підготовлено план енергозберігаючих заходів, спрямованих на економне використання енергоресурсів, які доведено до відома та виконання місцевих судів області.
2. Матеріально – технічне та інформаційне забезпечення
Впродовж першого кварталу 2015 року територіальним управлінням ДСА України у Тернопільській області вжито низку заходів, спрямованих на організаційне забезпечення діяльності місцевих загальних судів та створення відповідних умов для повного і належного здійснення правосуддя.
До належного матеріально-технічного забезпечення судів слід віднести забезпечення комп’ютерною технікою, папером, необхідними витратними матеріалами, засобами для фіксування судового процесу, відправлення поштової кореспонденції та інше.
На підставі здійсненого аналізу щодо забезпеченості технікою місцевих загальних судів, визначено потребу у комп’ютерній техніці з метою наближення фактичної кількості комп’ютерів до існуючих нормативів. Так, відповідно до проведених розрахунків, з метою забезпечення відкритості і доступу до судових рішень та нормальної роботи судових установ області, для місцевих судів області необхідно придбати 58 комп’ютерів. Станом на 31 березня 2015 року місцевими судами області експлуатується 392комп’ютери, 16 з яких передані для користування ДП “ІСС”. Однак, слід зауважити, що близько 90 комп’ютерів морально застарілі та фізично зношені, а термін експлуатації останніх перевищує десять років.
На виконання вимог Закону України “Про доступ до судових рішень” Тернопільським міськрайонним та районними судами області копії судових рішень надсилаються в електронному вигляді до державного підприємства “Інформаційні судові системи”, на яке покладено ведення Єдиного Державного реєстру судових рішень. Ідентифікація рішень того чи іншого суду проходить за допомогою перевірки електронного цифрового підпису судді. Ключі та паролі електронного цифрового підпису постійно оновлюються та виготовляються як суддям, так і працівникам апарату суду відповідальною особою за дану ділянку роботи. Так, у першому кварталі 2015 року було виготовлено 27 ключів електронного цифрового підпису.
З метою отримання інформації щодо чинного законодавства, змін та доповнень до нього при здійсненні правосуддя в усіх судах області встановлено інформаційно-правові бази даних “Ліга-Закон-Еліт” та забезпечено їх постійне оперативне оновлення з офіційного сайту через мережу Інтернет.
Протягом першого кварталу 2015 року за кошти державного бюджету зі спецфонду закуплено: 40 шт. блоків безперебійного живлення, 17 з яких більш потужні для заміни застарілих, що використовуються у серверних шафах (кімнатах), комп’ютерних дисків для запису судових засідань на суму понад 87 тис. грн., жалюзі віконні на суму 3460 грн., господарських товарів та будматеріалів на суму 23 тис. грн. та інше.
На приміщення Тернопільського міськрайонного суду виготовлено два дверних блоки, дашки на приямки площею 38,96 м2, вивіску та інформаційні таблички на суму 16 тис. грн., а також закуплено 217,3 м2 керамічної плитки, 45,14 м2 натяжної стелі та 36 м.п. алюмінієвих поручнів.
Для потреб Теребовлянського районного та Тернопільського міськрайонного судів закуплено меблів на суму 200 тис гривень.
У приміщенні Зборівського районного суду замінено всі вікна на сучасні енергозберігаючі металопластикові на суму понад 84 тис. гривень.
У зал для розгляду кримінальних справ судового засідання та коридор для приміщення Тернопільського міськрайонного суду закуплено 140 м2 керамічної плитки.
Для суддів закуплено 10 нагрудних знаків судді, а також пошито дві суддівські мантії для суддів, переведених із зони антитерористичної операції.
Місцевими судами області для запису судових засідань використовуються 18 систем відеоконференцзв’язку, 20 звукозаписуючих комплекси “Камертон”, 39 звукозаписуючих комплекси “Оберіг” та 29 цифрових магнітофонів “Тритон”. Однак, слід зазначити, що системи звукозапису “Оберіг” 2003 – 2006 років випуску є морально застарілими, а програмне забезпечення не дає можливості в повному обсязі якісно записувати судові засідання. Цифрові магнітофони “Тритон”, крім того, що вони морально застарілі, програмне забезпечення останніх взагалі не відповідає вимогам процесуального законодавства, тому звукозаписуючі комплекси “Оберіг” та “Тритон” у майбутньому слід замінити на більш сучасні звукозаписуючі комплекси “Феміда”, “Камертон” або ж “Акорд” на новому програмно-апаратному забезпеченні.
ДП “ІСС” надало у безкоштовну оренду для Гусятинського, Кременецького, Підволочиського, Підгаєцького, Монастириського, Чортківського районних та Тернопільського міськрайонного судів області 13 систем фіксування судового засідання типу “Камертон”.
Територіальним управлінням укладено угоду на закупівлю 5 комплектів новітніх систем звукозапису судового засідання “Акорд”. Але у зв’язку із непроведенням платежів ГУ ДКС України в Тернопільській області, дане обладнання місцевими судами на сьогоднішній день не експлуатується.
3. Забезпечення судів приміщеннями
Із 17 приміщень місцевих судів області відповідають вимогам щодо здійснення правосуддя лише 3 приміщення – Збаразького, Заліщицького та Зборівського районних судів. Проте, на даний час і ці суди потребують оновлення технічного стану (наприклад, необхідно провести ремонтні роботи покрівлі даху адмінприміщення Заліщицького районного суду).
Потрібно зазначити, що у Збаразькому районному суді на сьогоднішній день тривають ремонтні роботи щодо перекриття дахової покрівлі. А у Зборівському районому суді протягом поточного кварталу вдалося замінити частково віконні блоки на металопластикові.
Позитивним моментом для поліпшення умов та проведення повного і незалежного правосуддя у першому кварталі 2015 року є завершення ремонтних робіт першого поверху Теребовлянського районного суду та реконструкції будівлі Тернопільського міськрайонного суду, приміщення якого перебувало непридатним для експлуатації та нормального функціонування роботи суду після пожежі 19 лютого 2014 року.
У Лановецькому та Підгаєцькому районних судах області створено нормальні умови праці. Проте площа самих приміщень цих судів не відповідає встановленим вимогам. Слід зазначити, що у Лановецькому районному суді, при умові необхідного фінансування заплановано у другому карталі 2015 року перекриття дахової покрівлі.
Зазначимо, що основними критеріями відповідності приміщень судів є належна кількість кабінетів суддів, залів судових засідань, а також, наявність камер для підсудних та приміщень конвою. При цьому, за своєю площею та переліком необхідних приміщень вказані суди не відповідають вимогам державних будівельних норм ДБН В.2.2-26:2010 «Будинки і споруди. Суди».
Потрібно зауважити, що для збільшення площі приміщення Лановецького районного суду достатньою для прибудови є земельна ділянка, на якій розташовано суд. Щодо Підгаєцького районного суду, то вирішенням питання збільшення площі приміщення може бути купівля частини приміщення першого поверху, яка знаходяться у приватній власності і на даний час не використовується.
У задовільному технічному стані залишаються 9 районних судів області: Бережанський, Бучацький, Гусятинський, Заліщицький, Козівський, Кременецький, Монастириський, Чортківський та Шумський районні суди області.
У вкрай незадовільному стані на даний час знаходиться Борщівський районний суд, кабінети працівників та зали судового засідання якого уражені грибком. Територіальним управлінням разом із відповідними спеціалістами ведуться консультації щодо правильного підходу та усіх можливих варіантів проведення якісного ремонту.
Із дев’яти перелічених вище судів, а саме – у Бережанському районному суді на даний час триває розпочатий у 2014 році поточний ремонт першого та третього поверхів.
У Гусятинському районному суді проведення ремонтних робіт щодо перекриття дахової покрівлі територіальним управлінням заплановано у другому карталі 2015 року.
Потребує ремонту та добудови і адмінприміщення Кременецького районного суду, у якому на п’ять суддів – 4 кабінети і лише 1 зал судового засідання.
У Монастириському районному суді Тернопільської області завершились поточні ремонтні роботи лівої частини приміщення та тривають деякі роботи правої частини приміщення.
Потребують забезпечення новими приміщеннями Гусятинський та Чортківський місцеві суди області. Так, у зв’язку з актуальністю та гостротою назрілих проблем, пов’язаних з матеріально-технічним забезпеченням, приведенням приміщень Гусятинського та Чортківського районних судів у стан, придатний для належного здійснення правосуддя, територіальним управлінням спільно з головами згаданих судів ведеться постійний діалог з представниками влади на місцях для вирішення даного питання.
4. Забезпечення безпеки суддів та охорони приміщень
Забезпечення виконання наказу ДСА України від 06.11.2003 р. № 575 та Плану заходів по впровадженню засобів охорони судів, створення належних умов для відправлення правосуддя та несення служби працівниками спецпідрозділу судової міліції “Грифон” перебуває на постійному контролі керівництва територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області.
Станом на 31.03.2015 року приміщення всіх судів охороняються СРСМ “Грифон” в робочий час, в тому числі цілодобово охороняються приміщення: Бережанського, Бучацького, Заліщицького районних та Тернопільського міськрайонного судів. Приміщення Лановецького районного суду тимчасово знято з цілодобової охорони, оскільки працівники спецпідрозділу “Грифон”, які закріплені за даним судом, беруть участь у АТО. Цілодобову охорону Лановецького районного суду планується відновити з липня 2015 року. Слід також зазначити, що планується перевести приміщення Теребовлянського та Чортківського районних судів на цілодобову охорону за умови збільшення кількісного складу працівників міліції СРСМ “Грифон”.
Протягом першого кварталу у приміщенні Тернопільського міськрайонного суду встановлено стаціонарний (арочний) металошукач марки “МДС -1.1” та доукомплектовано пункт пропуску турнікетом автоматичним марки “Бізант -5,3”.
Приміщення Лановецького та Підгаєцького районних судів обладнано стаціонарними (арочними) металошукачами, марки “МДС -1.1”.
Для потреб решту місцевих загальних судів закуплено ручні (переносні) металошукачі марки “МО-1”. Дане обладнання передано у місцеві суди та надано для користування працівникам СРСМ “Грифон”.
Пункти пропуску у приміщення Заліщицького, Лановецького, Підгаєцького та Шумського районних судів обладнано турнікетами автоматичними, марки “Бізант -5,3”.
У 15 судах встановлено охоронну сигналізацію, але у зв’язку із відсутністю фінансування по даній статті видатків, приміщення цих судів знято з пульта охорони ДСО. Проводиться робота щодо підписання угоди між територіальним управлінням та ВДСО в Тернопільській області на підключення до пульта цілодобового спостереження усіх місцевих судів області. В даний час проведено зустріч та визначається технічна можливість підключення приміщень судів.
У 15 місцевих судах, зокрема, Бережанському, Борщівському, Бучацькому, Гусятинському, Заліщицькому, Збаразькому, Зборівському Козівському, Кременецькому, Лановецькому, Підволочиському, Підгаєцькому, Чортківському, Шумському районних та Тернопільському міськрайонному встановлено та підключено до поста судової міліції тривожні кнопки. В залах судових засідань та службових кабінетах суддів у приміщеннях Монастириського і Теребовлянського районних судів будуть встановлені тривожні кнопки після завершення ремонтних робіт.
На вікна першого поверху у приміщеннях Борщівського та Теребовлянського районного суду встановлено металеві решітки.
В усіх приміщеннях судових установ встановлено пункти пропуску осіб та облаштовано камери схову речей громадя. Крім того, на приміщеннях судів встановлено прожектори для освітлення території в нічний час доби. У приміщенні Тернопільського міськрайонного суду встановлена сучасна автоматична система освітлення, як самого приміщення, так і прилеглої території в нічний час доби.
Територіальним управлінням спільно з УМВС проведено спільну нараду за участю керівництва УМВС України в Тернопільській області та ТУ ДСАУ у Тернопільській області, на якій обговорено та вирішено питання про посилення охорони, громадського порядку в приміщеннях місцевих судів силами СРСМ “Грифон”, включення приміщень судів області до маршрутів патрулювання ППС міліції в нічний час та у вихідні і святкові дні.
16 січня 2015 року у ході проведення акції протесту організацією “Народна рада” спільно з осередком партії “Правий сектор” за підтримки представництва незалежного об’єднання профспілок “Трудова солідарність” поблизу приміщення Кременецького районного суду, група невідомих осіб у масках проникла в кабінет судді Варневич Л.Б. Внаслідок цього на адресу судді надійшли погрози з приводу несправедливого на їх думку рішення суду. Також, після того разом з нею вийшли на вулицю та посадили її та голову Кременецького районного суду Зембру Є.Й. у сміттєвий бак.
СВ Кременецького РВ УМВС України в Тернопільській області за даним фактом внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 377 КК України та ч.2 ст. 296 КК України. На даний час проводяться слідчі дії СВ Кременецького РВ УМВС України в Тернопільській області.
Зважаючи на сьогоднішню ситуацію, в Тернопільській області постійно проводиться моніторинг надзвичайних ситуацій щодо судів та суддів, відпрацьовуються можливі нестандартні випадки. Проводяться зустрічі з представниками правоохоронних органів, органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо координації спільних дій на випадок виникнення фактів порушення громадського порядку в приміщеннях судів та неповаги до суду.
5. Соціально – побутове забезпечення суддів
Забезпечення суддів службовим житлом надалі залишається одним із проблемних питань їх соціального захисту.
Відповідно до ст.132 Закону України “Про судоустрій і статус суддів” (до 28 березня 2015 року чинний), суддя, який потребує поліпшення житлових умов, забезпечується службовим житлом за місцем знаходження суду. Поряд з цим та на виконання листа ДСА України від 06.03.2014 року № 14-1308/14, територіальним управлінням станом на 31 березня 2015 року оновлено інформацію та узагальнено контрольні списки суддів, які потребують покращення житлових умов. Так, станом на 31.03.2015 року у контрольному списку суддів знаходиться 20 суддів місцевих судів Тернопільської області та 1 особа, яка має право на отримання житла (вдова одного із суддів місцевого суду). Усіх разом – 21 особа.
За період, що аналізується, а саме, з 01.01.2015р. по сьогоднішній день жоден, хто перебуває у контрольному списку суддів для покращення житлових умов – житла не отримували.
6. Стан кадрового забезпечення
Протягом першого кварталу 2015 року забезпечувалось ведення роботи з кадрами територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області.
Відповідно до штатного розпису територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області штатна чисельність працівників становить 14 штатних одиниць.
Станом на 31.03.2015 року у територіальному управлінні працює 13 державних службовців, що становить 92,8 % від штатної чисельності, з них:
- 4 чоловіки ( 2особи у віці від 25 до 35 років, 1- у віці 35-45 років та 1-у віці 55-65 років);
- 9 жінок (1 особа у віці до 25 років, 4 - у віці 25-35 років та 5 осіб – у віці 45-55 років).
Протягом трьох місяців поточного року у штат територіального управління прийнято 1працівника, а саме – провідного спеціаліста відділу планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності.
На даний час у територіальному управлінні наявна 1 вакансія державного службовця, а саме – провідний спеціаліст з діловодства, контролю та роботи зі зверненнями.
Штатна чисельність суддів у місцевих судах Тернопільської області затверджено у кількості 92 штатні одиниці згідно наказу ДСА України від 15 жовтня 2014 року № 133 “Про визначення кількості суддів у місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, міс Києва та Севастополя, Апеляційного суду Автономної Республіки Крим”, фактична чисельність на кінець березня 2015 року становить 88суддів із врахуванням суддів, що перебувають у відпустках, передбачених ст. 179 КЗпП України.
Відповідно до наказу ДСА України від 24 грудня 2014 року № 170 “Про затвердження штатної чисельності працівників апаратів місцевих та апеляційних судів” штатну чисельність працівників апаратів місцевих судів області затверджено у кількості 421 штатна одиниця.
Фактична чисельність працівників апаратів місцевих судів Тернопільської області станом на 01 квітня 2015 року становить 423 особи, із них – 53працівники, які обіймають посади на постійній основі та перебувають у відпустках, передбачених ст. 179 КЗпП України та 36 посад, зайняті на тимчасовій основі.
Згідно затверджених штатних розписів місцевих судів Тернопільської області, штатна чисельність державних службовців становить 369 одиниць, фактична – 373працівники(із врахуванням осіб, які перебувають у відпустках, передбачених ст. 179 КЗпП України та працівників, зайнятих на тимчасовій основі). Штатна чисельність службовців у місцевих судах області становить 23 штатні одиниці, фактично працює 22службовці (із врахуванням осіб, які перебувають у відпустках, передбачених ст. 179 КЗпП України та працівників, зайнятих на тимчасовій основі) та штатна чисельність інших працівників, затверджена в кількості 29штатних одиниць, фактична чисельність інших працівників становить 28 осіб (із врахуванням осіб, які перебувають у відпустках, передбачених ст. 179 КЗпП України та працівників зайнятих, на тимчасовій основі).
Вакантними на кінець звітного періоду є 49 посад працівників апаратів місцевих судів Тернопільської області, включаючи посади державних службовців, службовців та інших працівників. Основа зайняття посади –постійна та тимчасова.
Станом на 31 березня 2015 року укомплектовано майже всі посади керівників апаратів місцевих судів Тернопільської області та їх заступників.
У звітному періоді звільнено 1керівника апарату місцевого суду та1 заступника керівника апарату місцевого суду, призначено 1 керівника апарату та 1 заступника керівника апарату.
Виходячи із щомісячних звітів місцевих судів Тернопільської області, станом на 31.03.2015 року всі суди практично заповненні спеціалістами, зокрема посади державних службовців заповнені на 91,8 %, у співвідношенні до штатної чисельності вищезазначених спеціалістів. Дана інформація узагальнена територіальним управлінням із врахуванням надісланих місцевими судами Тернопільської області відомостей щодо кількості наявних вакантних посад, детального обґрунтування вакансій та причин, які залишились вакантними після вжиття всіх заходів щодо їх заповнення.
Основними причинами щодо наявності вакантних посад у місцевих загальних судах області, за поданою ними інформацією, залишається відсутність спеціалістів з відповідними освітньо-кваліфікаційними характеристиками та недостатнє фінансування судової гілки влади.
Протягом 3 місяців 2015 року територіальним управлінням ДСА України у Тернопільській області вживались певні заходи щодо організаційного забезпечення виконання Указів Президента України та Постанов Верховної Ради України з питань призначення суддів, їх переведення та звільнення з займаної посади, а також обрання на посаду судді безстроково.
Протягом І кварталу 2015 року виконано Указ Президента України від 14.02.2015 № 83/2015 «Про Переведення суддів», в частині переведення в межах п’ятирічного строку суддю Харцизького міського суду Донецької області Сташків Надії Михайлівни на роботу на посаду судді Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області. Суддя зарахована в штат даного суду на підставі наказу голови від 24.02.2015 № 41-к.
Нормативно-правових актів щодо звільнення з займаної посади, а також обрання на посади суддів Тернопільської області безстроково протягом звітного періоду 2015 року не було.
Станом на кінець березня 2015 року, вакантні 7посад суддів у місцевих загальних судах Тернопільської області, з них:
§ 1 вакантна посада судді – Бучацький районний суд Тернопільської області;
§ 2 вакантні посади судді – Теребовлянський районний суд Тернопільської області;
§ 1 вакантна посада судді – Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області;
§ 1 вакантна посада судді – Тернопільський окружний адміністративний суд;
§ 1 вакантна посада судді – Господарський суд Тернопільської області.
31 березня 2015 року відбулась урочиста церемонія складення присяги вперше призначеними на посаду суддями, в порядку, визначеному Законом України “Про судоустрій і статус суддів”, за участю Президента України, Голови Конституційного суду України, Голови Верховного Суду України, Голови Ради суддів України, Голови Вищого адміністративного суду України, Голови Вищого господарського суду України, Голови Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ, Голови Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Голови Державної судової адміністрації України.
У Тернопільській області осіб, призначених на посаду судді вперше, та, які присягнули українському народу – 5, а саме:
№ п/п
|
ПІБ судді
|
Найменування суду
|
Дата та номер Указу Президента про призначення
|
1.
|
БОРОВЕЦЬ
Ярослав Ярославович
|
Господарський суд
Тернопільської області
|
25.07.2013
№ 391/2013
|
2.
|
КОСТІВ
Ліля Іванівна
|
Лановецький районний суд Тернопільської області
|
18.10.2013
№ 571/2013
|
3.
|
МОСТЕЦЬКА
Анна Андріївна
|
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
|
18.10.2013
№ 570/2013
|
4.
|
ПОЗНЯК
Василь Михайлович
|
Тернопільський міськрайонний суд
Тернопільської області
|
07.11.2013
№ 620/2013
|
5.
|
СОДОМОРА
Роман Орестович
|
Бучацький районний суд Тернопільської області
|
25.07.2013
№ 391/2013
|
6.
|
ТОРСЬКА
Ірина Василівна
|
Заліщицький районний суд Тернопільської області
|
17.01.2014
№ 13/2014
|
Зазначені вище судді, відповідно до частини 1 статті 56 Закону України “Про судоустрій і статус суддів” набули повноважень судді та допущені до розгляду справ.
За 3 місяці 2015 року місцевим загальним судам Тернопільської області надавалась методична допомога з питань:
- організації проведення щорічної оцінки виконання державними службовцями покладених на них обов’язків і завдань за підсумками роботи 2014 року;
- правильності заповнення декларацій про доходи та зобов’язання фінансового характеру, в тому числі і за кордоном щодо себе та членів своєї сім”ї за 2014 рік;
- надання щорічних відпусток працівникам апарату та суддям;
- встановлення випробувального терміну при прийнятті на роботу;
- прийняття на роботу на період відпустки з вагітністю та пологами, відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
- особливості застосування Законів України “Про очищення влади”, “Про відновлення довіри до судової влади в Україні”, а також Закону України “Про Про судоустрій і статус суддів” у редакції Закону України від 12.02.2015 № 192-VІІ;
- щодо порядку виготовлення посвідчень суддів, призначених на посаду судді вперше (обраних безстроково) та суддів, призначених на адміністративні посади;
- заповнення щомісячного звіту щодо штатної та фактичної чисельності суддів та працівників апаратів місцевих судів;
- порядку заповнення Звіту щодо підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів за 3 місяці 2015 року.
За підсумками роботи 2014 року територіальним управлінням підготовлено статистичний Звіт про кількісний та якісний склад державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування, які займають посади керівників та спеціалістів станом на 31 грудня 2014 року (форма № 9-ДС (річна), затверджена Наказом Держстату України від 05.08.2014 р. № 224), який надіслано до Головного управління статистики у Тернопільській області.
Протягом трьох місяців 2015 року згідно плану роботи територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області, затвердженого начальником територіального управління, та з метою вивчення стану ведення кадрового діловодства та дотримання вимог Закону України “Про державну службу”, головним спеціалістом з кадрової роботи управління, перевірено та надано методичну та практичну допомогу у Монастириському районному суду Тернопільської області.
Результати проведеної перевірки показали, що зазначена робота у вищезазначеному суді ведеться на належному рівні, з дотриманням вимог законодавства про державну службу та антикорупційного законодавства, проте із наявними неточностями в частині його організації.
За підсумками проведеної роботи складено аналітичну довідку та надано терміни для усунення виявлених недоліків.
За результатами роботи протягом І кварталу 2015 року територіальним управлінням Державної судової адміністрації України у Тернопільській області видано 33 накази, з них:
- з кадрових питань (особового складу) - 22,
- з надання відпусток - 10,
- з відряджень - 1.
Відповідно до статті 12 Закону України “Про засади запобігання і протидії корупції” (далі - Закону), та статті 13 Закону України “Про державну службу”, із 13 фактично працюючих державних службовців територіального управління, в термін до 1 квітня 2015 року, усі працівники подали декларації про майно, доходи витрати і зобов’язання фінансового характеру за 2014 рік.
Випадків щодо несвоєчасного подання декларацій не було.
Заповнені бланки декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за минулий рік долучено до особових справ державних службовців, а також на виконання статті 12 Закону, зі змінами, внесеними до цієї статті згідно із Законом України від 13.05.2014 № 1261-VІІ, які набрали чинності з 1 січня 2015 року, надіслано їхні копії для перевірки достовірності зазначених у них відомостей до центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну податкову політику, тобто Державну фіскальну службу України.
Відповідно до наказу Державної судової адміністрації України від 21.01.2015 № 68/к “Про проведення щорічної оцінки виконання начальниками територіальних управлінь Державної судової адміністрації України та їх заступниками покладених на них обов’язків і завдань у 2014 році”, начальник територіального управління ДСА України у Тернопільській області та його заступник пройшли щорічне оцінювання за підсумками роботи у 2014 році. Начальник та заступник начальника територіального управління отримали підсумкову оцінку “добра”, результати проведення щорічної оцінки затверджено наказом ДСА України від 12.03.2015 р. № 243/к “Про підсумки проведення щорічної оцінки начальників територіальних управлінь Державної судової адміністрації України та їх заступників”.
На виконання наказу Державної судової адміністрації України від 31.01.2015 р. № 114/к“Про проведення щорічної оцінки виконання керівниками апаратів місцевих і апеляційних судів та їх заступниками покладених на них обов’язків і завдань” у лютому - березні 2015 року проведено щорічну оцінку виконання керівниками апаратів місцевих судів Тернопільської області та їх заступниками, покладених на них обов’язків і завдань за підсумками роботи 2014 року.
Із 36 фактично призначених керівників та заступників керівників апаратів місцевих судів Тернопільської області, включаючи господарський та Тернопільський окружний адміністративний суд, щорічній оцінці у 2015 році підлягало 27 державних службовців (13 керівників апаратів та 14 заступників керівників апаратів судів). Не підлягало щорічні оцінці 9 (з них – 5 вагітних жінок (перебування у декретній відпустці), 4 – призначених на відповідні посади у звітному році). За підсумками проведеної роботи оцінки відмінно отримали 6 державних службовців (3 керівники апаратів та 3 заступники керівників апаратів місцевих судів області), що працюють на відповідних посадах, добре – 21 (10 керівників та 11 заступників керівників апаратів судів), незадовільних оцінок немає.
Заповнені форми бланків щорічної оцінки керівників апаратів місцевих судів Тернопільської області та їх заступників затверджені начальником територіального управління відповідно до Порядку проведення щорічної оцінки.
З метою підвищення ефективності діяльності державних службовців у територіальному управлінні ДСА України у Тернопільській області протягом лютого поточного року проводилась щорічна оцінка виконання державними службовцями, покладених на них обов’язків і завдань за підсумками роботи 2014 року.
Даний напрямок роботи здійснюється з метою визначення рівня професійної підготовки і відповідності державного службовця займаній посаді на державній службі.
Із 13 фактично працюючих державних службовців територіального управління, включаючи начальника управління та його заступника, у поточному 2015 році щорічному оцінюванню підлягало8 осіб, 3працівники не підлягали щорічній оцінці у 2015 році, оскільки призначені на посади у звітному періоді (у 2014 році).
За підсумками проведення усіх етапів щорічної оцінки державних службовців головним спеціалістом з кадрової роботи територіального управління здійснено аналіз та узагальнення результатів її проведення. Наказом начальника територіального управління ДСА України у Тернопільській області від 17.03.2015 р. № 17-к “Про підсумки проведення щорічної оцінки державних службовців територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області” визначено, що всі державні службовці територіального управління, які підлягали щорічному оцінюванню отримали підсумкову оцінку “добра”.
Проведена щорічна оцінка свідчить про дієву спроможність працівників територіального управління виконувати завдання, покладені на територіальне управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області.
Заповнені форми бланків щорічної оцінки державними службовцями територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області долучені до особових справ.
Головним спеціалістом з кадрової роботи територіального управління доведено до відома керівникам апаратів місцевих судів Тернопільської області про необхідність проведення щорічної оцінки у місцевих судах області за підсумками роботи у 2014 році.
Із 337 фактично працюючих державних службовців місцевих районних судів Тернопільської області, станом на лютий 2015 року, підлягало оцінюванню 263 особи, не підлягало щорічному оцінюванню 74 державних службовців апаратів судів, з них 17 вагітних жінок та 57 призначених у звітному періоді. За підсумками проведеної роботи та за результатами оцінювання отримали оцінки:
- низькі – 0;
- задовільні – 2,
- добрі – 207,
- високі – 54.
Із 62 фактично працюючих державних службовців господарського суду Тернопільської області, станом на період проведення щорічного оцінювання підлягало оцінюванню 37 осіб, не підлягало щорічному оцінюванню 23 державних службовців суду, з них 11 вагітних жінок та 12 призначених у звітному періоді. За підсумками проведеної роботи та за результатами оцінювання отримали оцінки:
- низькі – 0;
- задовільні – 0,
- добрі – 14,
- високі – 23.
Станом на лютий 2015 року у Тернопільському окружному адміністративному суді фактично працюючих державних службовців – 40, щорічному оцінюванню у 2015 році за підсумками роботи 2014 року підлягало 19 державних службовців, не підлягало щорічній оцінці – 21 особа, з них 1 вагітна жінка та 20 призначених у звітному періоді. За підсумками проведеної роботи та за результатами оцінювання, отримали оцінки:
- низькі – 0;
- задовільні – 1,
- добрі – 17,
- високі – 1.
Територіальним управлінням ДСА України у Тернопільській області постійно ведеться робота щодо направлення на адресу Державної судової адміністрації України карток обліку на виготовлення посвідчень суддям, а також направлення посвідчень на знищення відповідно до Положення про порядок виготовлення, обліку, заміни та знищення посвідчень суддів, суддів, яких призначено на адміністративні посади, суддів у відставці, народних засідателів та присяжних, затверджене рішенням Ради суддів України від 25.04.2014 р. № 23.
Відповідно до листів Державної судової адміністрації України територіальним управлінням організовано проходження практики у місцевих судах Тернопільської області 58 студентам вищих навчальних закладів.
Відповідно до Положення про формування кадрового резерву для державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2001 року № 199, списки кадрового резерву для державної служби щороку переглядаються. Відповідно до наказу ДСА України від 31.01.2015 року № 104/к “Про затвердження кадрового резерву для державної служби начальників та заступників начальників територіальних управлінь Державної судової адміністрації України на 2015 рік”, у резерв на посаду начальника та заступника начальника територіального управління зараховано 4 особи, зокрема на посаду начальника – 2 та на посаду заступника начальника територіального управління – 2 особи.
Згідно наказу територіального управління від 22.01.2015 р. № 3-к “Про затвердження кадрового резерву для державної служби керівників та заступників керівників апаратів місцевих загальних судів Тернопільської області на 2015 рік” затверджено списки осіб, зарахованих у кадровий резерв на посади керівників апаратів та їх заступників місцевих судів Тернопільської області.
6.1. Підвищення кваліфікації
Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України у Тернопільській області приділяється належна увага зовнішньому навчанню та підвищенню кваліфікації працівників управління та апаратів місцевих судів області. Проводиться робота в часині залучення суддів та працівників місцевих судів Тернопільської області до проходження курсів підвищення кваліфікації в Національній школі суддів України та її Чернівецькому регіональному відділенні.
Підготовка здійснюється відповідно до Графіку підготовки відповідної категорії суддів та працівників апаратів судів на 2015 рік Чернівецького регіонального відділення Національної школи суддів України, який висвітлено на офіційному веб-сайті територіального управління та надіслано до відома суддів та працівників апаратів місцевих судів Тернопільської області.
Протягом 3 місяців 2015 року підвищили кваліфікацію 5 суддів місцевих судів Тернопільської області, з них:
- призначених вперше (1-2 рік роботи) - 1;
- обраних безстроково - 4.
За 3 місяці 2015 року підвищення кваліфікації пройшло 7працівників апаратів місцевих судів Тернопільської області, з них:
- помічників суддів - 2;
- секретарів судового засідання - 1;
- керівників апаратів судів - 2;
- заступників керівників апаратів судів - 2.
Національна школа суддів України згідно з Графіком підготовки суддів та працівників апаратів судів на 2015 рік з 2 по 6 березня 2015 року у м. Києві проводила підготовку голів та заступників голів місцевих загальних судів, участь у якій взяли 2 суддів місцевих районних судів Тернопільської області, та, які призначені на адміністративні посади. З них 1 голова суду та 1 заступник голови місцевого суду Тернопільської області.
Головний спеціаліст з кадрової роботи територіального управління (Мармус З. В.), в період з 19 по 20 березня 2015 року в м. Києві взяла участь у семінарі на тему: “Судове адміністрування: європейський досвід та практика”, який проводився Державною судовою адміністрацією України в рамках залучення допомоги Європейської комісії за програмою TAIEX.
7. Взаємодія із засобами масової інформації
З метою висвітлення інформації про діяльність ТУ ДСА України у Тернопільській області протягом звітного періоду на веб-сайті територіального управління розміщено 21 публікацію щодо результатів роботи за 2014 рік.
Так, зокрема у розділі “Новини” розміщено інформації про стан розгляду звернень громадян в територіальному управлінні та місцевих судах області в цілому за 2014 рік; про розміщення публікацій місцевими судами області на офіційних веб-сайтах за період 2014 року; про опублікування аналізу обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні та місцевих судах області за 2014 рік, а також зведених статистичних звітів за період 2014 року; про зміну реквізитів судового збору; про проведення щорічного оцінювання виконання державними службовцями покладених на них обов’язків і завдань за підсумками роботи 2014 року; про участь головного спеціаліста з кадрової роботи у семінарі в м.Києві на тему “Судове адміністрування і європейський досвід та практика” та ін. (всього 11 публікацій).
На підставі наданих районними судами області даних щодо надсилання копій судових рішень до Єдиного державного реєстру судових рішень, територіальним управлінням підготовлено узагальнену інформацію про стан виконання місцевими судами області вимог Закону України “Про доступ до судових рішень” за 2014 рік, яку розміщено на веб-сторінці управління.
У розділі “Статистичні дані” розміщено зведені статистичні звіти про стан здійснення правосуддя місцевими судами області за 2014, аналіз обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні та місцевих загальних судах області за 2014 рік та огляд даних про стан здійснення правосуддя місцевими судами області у 2014 році.
Опубліковано також Інформаційно-аналітичну довідку про роботу ТУ ДСА України у Тернопільській області у 2014 році (розділ “Результати діяльності”); річний план закупівель на 2015 рік та інформація про застосування переговорних процедур закупівель у 2015 році (розділ “Державні закупівлі»); графік підготовки працівників апаратів судів на 2015 рік Чернівецького регіонального відділення НШСУ (розділ “Інформація для судів”); графік підготовки суддів на 2015 рік Чернівецького регіонального відділення НШСУ (розділ “Інформація для суддів”); план роботи територіального управління на перше півріччя 2015 року (розділ “Про роботу ТУ ДСА України у Тернопільській області”).
8. Стан дотримання виконавської дисципліни
До територіального управління Державної судової адміністрації України у Тернопільській області протягом першого кварталу 2015 рокунадійшло 2629 документів, що на 220 % більше, ніж у відповідний період 2014 року (2014 рік – 820). Необхідно відзначити, що даний показник у поточному році збільшився за рахунок кількості запитів про проведення перевірки, передбаченої Законом України “Про очищення влади”.
Із загальної кількості документів отримано безпосередньо:
- заступником начальника територіального управління – 406;
- відділом планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності – 655;
-сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій – 1014;
- сектором матеріально-технічного та господарського забезпечення, організації діяльності служби судових розпорядників - 6;
- головним спеціалістом з кадрової роботи – 516;
- головним спеціалістом з забезпечення договірної та позовної роботи – 32.
З них із встановленими термінами виконання отримано 19 документів.
Серед документів, що надійшли до територіального управління протягом звітного періоду:
- 1 Указ Президента України;
- 19 наказів Державної судової адміністрації України;
- 82 листи від Державної судової адміністрації України (в т.ч. від управлінь та відділів);
- 4 - від Міністерства економічного розвитку і торгівлі;
- 3 - від ДП «Інформаційні судові системи»;
- 2 - від Міністерства юстиції України;
- 1 - від Міністерства фінансів України
- 1 - від Ради суддів України;
- 22 - від Генеральної прокуратури України;
- 1 - від Вищого господарського суду України;
- 12 -від Чернівецького регіонального відділення Національної школи суддів України;
- 4 - від апеляційного суду Тернопільської області;
- 15 - від Тернопільського окружного адміністративного суду;
- 2 - від Львівського апеляційного адміністративного суду;
- 1086 - від місцевих судів області;
- 61 - від Тернопільської обласної державної адміністраці;
- 17 - від органів місцевого самоврядування;
- 263 - від органів виконавчої влади
таін.
Всі отримані документи опрацьовано вчасно, без порушення встановлених термінів, а також в повній мірі.
Протягом першого кварталу 2015 року територіальним управлінням підготовлено та надіслано 917 вихідних документів, що на 270 % більше, ніж у відповідний період 2014 року (2014 рік –248 ), з них безпосередньо:
- начальником територіального управління – 6;
- заступником начальника територіального управління – 84;
- відділом планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку, звітності та господарського забезпечення – 42;
- сектором організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій – 84;
- сектором матеріально-технічного та господарського забезпечення, організації діяльності служби судових розпорядників – 7;
- головним спеціалістом з кадрової роботи – 105;
- головним спеціалістом з забезпечення договірної та позовної роботи - 590.
Державній судовій адміністрації України протягом першого кварталу поточного року надіслано 64 документи.
Крім цього, територіальним управлінням підготовлено та надіслано документів: Міністерству економічного розвитку і торгівлі – 1; Міністерству юстиції України – 2; Національній школі суддів України – 1; Чернівецькому регіональному відділенню НШСУ – 6; апеляційному суду Тернопільської області – 44; Львівському апеляційному адміністративному суду – 2; Тернопільському окружному адміністративному суду – 25; місцевим судам області – 106; органам місцевого самоврядування – 7; Тернопільській обласній державній адміністрації – 27; місцевим органам виконавчої влади – 41 та ін.
9. Організаційно - методична робота
Протягом першого кварталу 2015 року робота територіального управління була спрямована на виконання завдань, визначених Указами Президента України, наказами Голови Державної судової адміністрації України для забезпечення належних умов відправлення правосуддя, створення належних умов праці суддям та працівникам апарату судів.
ТУ ДСА України у Тернопільській області підготовлено і надіслано ДСА України статистичні звіти про роботу місцевих загальних судів області (за встановленими формами) за 2014 рік. За результатами статистичної звітності підготовлено статистичний огляд про роботу місцевих судів Тернопільської області у 2014 році, який надіслано місцевим судам області.
Крім того, за підсумками роботи територіального управління у 2014 році, проведено аналізи стану обліково-статистичної роботи в ТУ ДСА України у Тернопільській області та місцевих судах області, стану виконавської дисципліни, розгляду звернень громадян в територіальному управлінні та місцевих судах області. Дані питання заслуховувалися на оперативних нарадах працівників територіального управління.
Розроблено Номенклатуру справ територіального управління на 2015 рік, яку схвалено ЕК управління (протокол від 16.12.2014 р. № 3) та, відповідно, погоджено на засіданні ЕПК державного архіву Тернопільської області (протокол від 26.12.2012 р. № 24).
Працівниками територіального управління проведено комплексну перевірку роботи Монастириського районного суду Тернопільської області. Відповідно до затвердженого плану перевірці підлягали такі питання, як планування роботи суду, ведення діловодства, архівної справи, вивчення стану організації роботи з ведення судової статистики, кадрового діловодства, розгляд звернень громадян та забезпечення доступу до публічної інформації, щодо роботи служби судових розпорядників та забезпечення безпеки суддів. За результатами підготовлено довідку, яку надіслано для відповідного реагування голові та керівнику апарату суду.
Відповідно до листа ДСА України від 29.12.2014 р. №15-7149/14 “Щодо побудови та впровадження комплексної системи захисту інформації”, місцевими судами області опрацьовано надіслані Рекомендації щодо побудови та впровадження окремих організаційно-технічних рішень комплексної системи захисту інформації на об’єктах інформаційної діяльності Державної судової адміністрації України, апеляційних та місцевих судів загальної юрисдикції, а також територіальних управлінь Державної судової адміністрації, зокрема, затверджені Положення з порядку побудови та впровадження КСЗІ, призначено відповідальних осіб за координацію її побудови. Звітні відомості за встановленою формою та узагальнену інформацію надіслано ДСА України (лист від 30.01.2015 р. вих. № 148/04-9/1/15).
На виконання наказу Державної судової адміністрації України від 05.01.2015 №1 “Про внесення змін до Типового положення про апарат місцевого, апеляційного судів”, місцевими загальними судами області станом на 31.03.2015 р. внесено відповідні зміни до Положення про апарат суду, які в свою чергу затверджено зборами суддів.
Відповідно до листа Державної судової адміністрації України від 10.01.2014р. №15-85/14, територіальним управлінням щомісячно узагальнюються та направляються ДСА України відомості щодо проведення сеансів відеоконференцзв’язку місцевими судами області. Так, за період з 01.01.2015 р. по 31.03.2015 р. судами проведено всього 141 сеанс відеоконференцзв’язку. З них, з іншими судами – 62, з установами Державної пенітенціарної служби – 79.
Територіальним управлінням також здійснюється постійний контроль за оновленням інформації на офіційних веб-сайтах місцевих судів області. Керівники апаратів щомісячно до 05 числа інформують територіальне управління щодо розміщення публікацій на веб-сторінках судів. У першому кварталі поточного року на офіційних веб-сторінках місцевих судів розміщено 456 публікацій.
На виконання листа ДСА України від 05.02.2014 р. №15-684/14, управлінням щомісячно узагальнюється інформація про надсилання місцевими судами області SMS–повідомлень учасникам судового процесу (кримінального провадження), яка відповідно подається ДСА України. Так , у звітному періоді місцевими судами області направлено учасникам судового процесу 1720 текстів судових повісток, SMS – повідомлень – 7999.
На виконання Закону України від 22 грудня 2005 року № 3262-ІУ “Про доступ до судових рішень, Постанови Кабінету Міністрів України від 25 травня 2006 р. №740 “Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень”, територіальним управлінням систематично здійснюється аналіз щодо кількості судових рішень, надісланих місцевими судами області до Єдиного державного реєстру судових рішень.
Протягом першого кварталу 2015 року місцевими судами області прийнято 12861 судове рішення, до ЄДРСР за даний період надіслано 13405 копій судових рішень, що становить 93,98% по відношенню до прийнятих (у 2014 році цей показник становив 88,1%).
Відповідно до Порядку проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 р. № 563, Порядку проведення Державною судовою адміністрацією України перевірки достовірності відомостей щодо осіб відповідно до Закону України “Про очищення влади”, затвердженого наказом ДСА України від 05.12.2014 р. № 162, в територіальному управління продовжується робота над отриманими запитами щодо перевірки достовірності відомостей стосовно застосування заборон, передбачених частинами третьою та четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади” (протягом першого кварталу поточного року на адресу ТУ ДСА України надійшло всього до опрацювання 1345 запитів).
10. Юридичне та нормативно-правове забезпечення
На виконання наказу Державної судової адміністрації України від 15 квітня 2013 року № 54 “Про стан укладання та виконання цивільно-правових та господарських договорів”, територіальним управлінням ДСА України у Тернопільській області ведеться облік цивільно-правових та господарських договорів, укладених на користь територіального управління і місцевих загальних судів Тернопільської області, та щоквартально здійснюється узагальнення стану укладання і виконання договорів.
Протягом І кварталу 2015 року територіальним управлінням Державної судової адміністрації України у Тернопільській області укладено 64 цивільно-правових та господарських договорів в користь місцевих загальних судів на суму – 2 752 629,91 грн.
В лютому-квітні 2015 року у відповідності до Закону України “Про здійснення державних закупівель” проведено закупівлю природного газу, електричної енергії, теплової енергії в гарячій воді, поштових марок та укладено відповідні договори. Укладено нові та продовжено дію чинних договорів про надання комунальних послуг.
Відповідно до Положення про порядок ведення претензійно-позовної роботи в Державній судовій адміністрації України та її територіальних управліннях, затвердженого наказом ДСА України від 06.03.2015 № 30, територіальним управлінням ведеться облік судових справ, опрацьовуються та аналізуються процесуальні документи, що надходять до управління, вживаються заходи щодо належного представництва інтересів ДСА України та управління у судах загальної юрисдикції.
У І кварталі 2015 року за участю управління та ДСА України 1 справа знаходиться в проваджені суду першої інстанції, 4 та 5 справ відповідно в судах апеляційної та касаційної інстанцій. На користь територіального управління та Державної судової адміністрації України судами апеляційної інстанції прийнято 2 рішення на суму 191 019,75 гривень.
На виконання наказів ДСА України на адресу адміністрації надсилалися звіти за І квартал 2015 року щодо стану укладання та виконання цивільно-правових та господарських договорів, звіт щодо судових справ та інформація про судові справи, у яких брало участь територіальне управління.
Відповідно до Закону України “Про очищення влади”, Порядку проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 563, Порядку проведення Державною судовою адміністрацією України перевірки достовірності відомостей щодо осіб відповідно до Закону України “Про очищення влади’, затвердженого наказом ДСА України від 05.12.2014 № 162, здійснюється перевірка достовірності відомостей щодо незастосування заборон, передбачених частиною четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади”, що містяться в Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Постійно ведеться моніторинг за прийняттям нових та внесенням змін до чинних законів України та підзаконних нормативно-правових актів, надаються правова допомога та роз’яснення законодавства працівникам управління та апаратів місцевих загальних судів Тернопільської області, проводиться вивчення та аналіз судової практики з метою ефективного представництва інтересів управління та ДСА України у судах загальної юрисдикції.
Заступник начальника
управління О. ВІЛЬЧИНСЬКА