flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Т. в. о. Голови Державної судової адміністрації України Максим Пампура взяв участь у засіданні круглого столу на тему оптимізації мережі судів в Україні

11 вересня 2024, 14:38

Круглий стіл «Оптимізація мережі судів в Україні: поточний стан, виклики та перспективи» було організовано Проєктом ЄС «Право-Justice» спільно з Комітетом Верховної Ради з питань правової політики та Державною судовою адміністрацією України. В заході взяли участь представники судової системи України, Верховної ради України, Офісу Президента України, представники Європейського Союзу і зокрема, міжнародні партнери.

 

 

Нагадаємо, оптимізація місцевих загальних судів – частина судової реформи, що є однією з умов для вступу України до Європейського Союзу. Реформа спрямована на підвищення ефективності використання публічних коштів, покращення доступу до правосуддя та підсилення стандартів роботи судів в Україні.

          

 

Під час засідання круглого столу обговорювалася поточна ситуація в судовій системі з урахуванням воєнного стану; йшлося про напрацювання Дорожньої карти заходів з оптимізації мережі місцевих судів, про критерії та методологію процесу; було розглянуто концепції пілотних проєктів. Також присутні мали змогу ознайомитися з досвідом оптимізації системи місцевих загальних судів у країнах Європи. На засіданні його презентували представники Литви, Фінляндії та Польщі.   

 

Т. в. о. Голови Державної судової адміністрації України Максим Пампура, взявши участь у роботі круглого столу, прокоментував значення основних аспектів у здійсненні оптимізації судової мережі: «По-перше, йдеться про впорядкування мапи судів відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів». Ця реформа вже відбулася, але суди й понині залишаються у старій конфігурації, здійснюючи правосуддя на територіях, без урахування нового адміністративно-територіального поділу, а це ускладнює доступ до правосуддя. Наприклад: адвокатам, правникам доводиться витрачати більше часу, аби визначити до якого саме суду необхідно звернутися, бо його назва не відповідає існуючій мапі адміністративно-територіальному поділу. Отже, це питання потребує врегулювання.   

По-друге, необхідно врешті позбутися радянських назв судів, які й досі існують. Ленінський, Орджонікідзівський, Жовтневий, тощо: за нашими підрахунками, таких судів, які потрібно перейменувати – 107. Оптимізація мапи судів дасть можливість виконати вимоги Закону про декомунізацію.

 

По-третє, на мій погляд, реформа місцевих загальних судів має позитивно вплинути на вирівнювання навантаження на суддів. Наразі воно не збалансоване. Наприклад, у малоскладових судах навантаження на одного суддю значно різниться порівняно із суддями у великих містах, де цей рівень просто зашкалює. І ця нерівномірність, безумовно, впливає на терміни розгляду справ.

По-четверте, сподіваємося на те що, оптимізація мережі судів відобразиться і на оптимізації витрат, які несе держава утримуючи суди.

Можна чути іноді запитання на кшталт: «Чому оптимізацію не провести після війни?». Так, є прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про судоустрій і статус суддів». Тобто, місцеві суди продовжують здійснювати свої повноваження в межах територіальної юрисдикції, визначеної до набрання чинності Постановою Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17 липня 2020 року № 807-IX, але не довше ніж один рік з дня припинення чи скасування воєнного стану на території України.
Враховуючи те, що вже чотири роки минуло від здійснення адміністративно-територіального поділу, то було б доцільним, хоч і не відразу по всій території країни, але спробувати провести оптимізацію завдяки пілотним проєктам. Це дасть можливість проаналізувати проблемні питання, які можуть виникати в процесі. Водночас, ми візьмемо на озброєння позитивний досвід, аби потім скористатися ним, здійснюючи оптимізацію судової мережі в інших областях України. Наразі вже є Концепції оптимізації, в межах пілотних проєктів, які на засіданні круглого столу представили керівники територіальних управлінь Державної судової адміністрації у Львівській та Закарпатській областях. Своїми висновками щодо пілотного проєкту поділилася Голова Закарпатського апеляційного суду.

    

Всі сторони, які брали участь у заході, зацікавлені у тому, щоб реформа, і зокрема, оптимізація судової мережі, відбулася. Заради цього наразі відбувається аналіз з урахуванням реалій та перспектив, триває вивчення досвіду, готується Дорожня карта оптимізації місцевих загальних судів в Україні».  

 

Переглянути виступ т. в. о. Голови Державної судової адміністрації України Максима Пампури на засіданні круглого столу «Оптимізація мережі судів в Україні: поточний стан, виклики та перспективи»:

                                                                 

 

СПІКЕРИ – УЧАСНИКИ КРУГЛОГО СТОЛУ

ПРЕДСТАВНИКИ УКРАЇНИ:

Голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Денис Маслов

Народний депутат України, голова робочої групи Комітету Верховної Ради з питань правової політики з підготовки законопроекту про зміну системи місцевих судів на території України у зв’язку із утворенням (ліквідацією) районів Павло Павліш

Заступниця Керівника Офісу Президента України Ірина Мудра

Генеральний директор Директорату з правової політики Офісу Президента України Віктор Дубовик

Голова Верховного Суду Станіслав Кравченко

Голова Вищої ради правосуддя Григорій Усик

Голова Вищої кваліфікаційної комісії суддів України Андрій Пасічник

Голова Ради суддів України Богдан Моніч

Т.в.о. Голови Державної судової адміністрації України Максим Пампура

Голова Закарпатського апеляційного суду Ганна Фазикош

Начальник Територіального управління Державної судової адміністрації України в Закарпатській області Олександр Кошинський  

Начальник Територіального управління Державної судової адміністрації України в Львівській області Віктор Дейнека

Заступниця керівниці Проекту ЄС «Право-Justice» в Україні, головна експертка з питань судової реформи Ольга Срібняк  

ПРЕДСТАВНИКИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ:

Керівник відділу «Належне врядування та верховенство права» Представництва Європейського Союзу в Україні Асьєр Сантіллан

Міжнародний експерт Проекту ЄС «Право-Justice» (Фінляндія) Карі Кісілайнен 

Головна міжнародна експертка Проекту ЄС «Право-Justice» з питань судової реформи (Польща) Анна Адамська-Галлант 

Заступниця голови Національної судової адміністрації Литви, міжнародна експертка Проекту ЄС «Право-Justice» (Литва) Вайда Петравічене