flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Затверджено програму відновного правосуддя за участю неповнолітніх підозрюваних, обвинувачених

02 серпня 2024, 10:23

    Затвердили програму відновного правосуддя за участю неповнолітніх, які є підозрюваними, обвинуваченими у вчиненні кримінального правопорушення. Відповідний наказ Міністерства юстиції України, Міністерства внутрішніх справ України та Офісу Генерального прокурора підписали 22 липня 2024 року. 

Мета програми – забезпечити: 

  • впровадження відновного підходу щодо реагування на кримінальне правопорушення; 
  • належні правові процедури до учасників кримінального провадження щодо неповнолітніх;
  • відшкодування завданої потерпілому шкоди;
  • ресоціалізацію неповнолітніх та зменшення впливу факторів ризику, які зумовлюють їх протиправну поведінку;
  • запобігання вчиненню неповнолітніми кримінальних правопорушень повторно.
Передумови затвердження програми

    З 2019 по 2023 роки на базі системи безоплатної правничої допомоги реалізовувався пілотний проєкт «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення» (наказ Міністерства юстиції України та Генеральної прокуратури України від 21.01.2019 року № 172/5/10). У 2019 році реалізація пілотного проєкту розпочалась у шести регіонах України: Донецькій, Одеській, Львівській, Луганській, Миколаївській та Харківській областях. За підсумками реалізації у квітні 2020 році пілотний проєкт було поширено на всю територію України. 

Пілотний проєкт ґрунтувався на відновних підходах у кримінальних провадженнях про кримінальні проступки та нетяжкі злочини, вчинені неповнолітніми, і включав в себе скоординовану організацію ефективної комунікації між такими неповнолітніми і потерпілими від вчинених ними кримінальних правопорушень з метою забезпечення відшкодування заподіяної шкоди, максимально раннього виведення неповнолітніх правопорушників із кримінального процесу (за наявності законодавчих підстав), а також ужиттям узгоджених заходів для їх ресоціалізації та запобігання повторним кримінальним правопорушенням.

    Необхідність застосування такого підходу за участю неповнолітніх, які опинилися у контакті з законом, була закріплена у Національній стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2028 року № 1027-р.

Пілотний проєкт було запроваджено за підтримки Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх, а також до 2021 року підтримувався Представництвом Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в України.

Медіація була ключовим інструментом на шляху досягнення мети цього пілотного проєкту. 

    Зокрема, в межах пілотного проєкту, медіація застосовувалася для того щоб спробувати врегулювати конфлікт у кримінальному провадженні між потерпілим та неповнолітнім підозрюваним, а також організувати комунікацію між сторонами конфлікту про можливість визначення, обрання та узгодження заходів ресоціалізації неповнолітнього, який бере на себе відповідальність за наслідки вчиненого кримінального правопорушення.

Пілотним проєктом активно користувалися прокурори окружних прокуратур, як процесуальні керівники досудового розслідування. За механізмом пілотного проєкту, який затверджувався у 2019 році, прокурор інформував неповнолітнього, який підозрюється у вчиненні кримінального проступку або нетяжкого злочину, та його законного представника, а також потерпілу сторону, про можливість взяти участь у Програмі. Якщо сторони давали попередню згоду на Програму, прокурор передав згоди сторін до центру з надання безоплатної правничої допомоги (далі – Центр).

Центр:

  • перевіряв чи передані згоди сторін відповідають умовам участі у пілотному проєкті;
  • видавав доручення посереднику для проведення медіації;
  • організовував зустрічі сторін та посередника;
  • взаємодіяв з установами, організаціями, діяльність яких спрямована, зокрема, на розвиток особистості неповнолітніх, їх ресоціалізацію. В тому числі взаємодіяв з уповноваженими органами пробації щодо отримання загальної інформації про дитину, зокрема її соціально-психологічної характеристики, криміногенних потреб, отримання консультативної підтримки з питань визначення та обрання заходів ресоціалізації для неповнолітнього.

Посередник міг проводити медіацію з урахуванням вікових особливостей, розумових здібностей дитини, потреб та інтересів дитини, усвідомлення нею значення своїх дій під час участі в процедурі медіації. У разі досягнення домовленостей між сторонами, посередник направляв письмову угоду за результатами Програми до Центру. Центр опрацьовував таку угоду, готував на її основі інформацію щодо результатів участі неповнолітнього у пілотному проєкті та надсилав їх прокурору для врахування при прийнятті рішення щодо закінчення досудового розслідування. Якщо така угода надходила після закінчення досудового розслідування, сторони самостійно могли подати її до суду.

Пілотний проєкт визначав, що медіацію проводить посередник з числа адвокатів, які включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, та пройшли навчання з реалізації Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення.

Поряд з цим, у 2021 році Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про медіацію», яким визначено, що медіацію проводить медіатор. Цим же законом визначено статус та вимоги до медіатора.

Протягом 2022-2023 років Координаційним центром з надання правничої допомоги було сформовано реєстр медіаторів (повна назва – Реєстр медіаторів, які залучаються центрами з надання безоплатної правничої допомоги), визначено порядок підтвердження спеціалізації медіаторів у відновному правосудді за участю неповнолітніх, сформовано у структурі центрів спеціальні відділи забезпечення проведення медіації. До реєстру увійшли медіатори, що мають різну вищу освіту, є правниками, адвокатами, психологами, педагогами, суддями, нотаріусами.

Сторони кримінально-правового конфлікту могли дізнатися про можливість участі у проєкті на різних стадіях досудового розслідування, зокрема тоді, коли дізнавачами або слідчими вже було подано прокурору на затвердження складаний ними обвинувальний акт або клопотання про застосування примусових заходів виховного характеру. 

    Відповідно, якщо прокурор приймав рішення про закінчення досудового розслідування без врахування результатів участі у пілотному проєкті, зокрема результатів процедури примирення та ресоціалізації, це значно впливало на те, чи будуть мати  підозрювані та потерпілі бажання далі брати участь у пілотному проєкті. 

Процес ускладнювався і тим, що загальний строк здійснення досудового розслідування щодо кримінальних проступків складає 20 днів, медіація могла розпочатися наприкінці цього строку, відповідно в таких випадках матеріали кримінального провадження передавалися до суду без урахування інформації за результатами медіації у межах пілотного проєкту.

    Крім того, за наслідками введення в Україні воєнного стану, 3 березня 2022 року Верховною Радою України було прийнято Закон України № 2117-IX «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за мародерство». З цього часу неповнолітні, які вчиняли крадіжки та грабежі (близько 80 % від загальної кількості правопорушень), не могли взяти участь у проєкті, оскільки такі правопорушення стали кваліфікуватися як тяжкі злочини.

Участь у пілотному проєкті пропонувалася лише неповнолітньому підозрюваному. Можливість участі у програмі неповнолітнього у статусі обвинуваченого не була врегульована. Умови участі були обмежені класифікацією кримінального правопорушення (тільки кримінальні проступки і нетяжкі злочини), а також повторністю вчинення кримінального правопорушення неповнолітнім.

Також не було врегульоване питання можливості адвокату (захиснику, представнику потерпілого) ініціювати участь свого підзахисного/клієнта у програмі відновного правосуддя.

«Нова програма відновного правосуддя відповідає міжнародним рекомендаціям Ради Європи та ООН, які закріплюють рекомендацію або обов’язок держав застосовувати форми відновного правосуддя, змінюючи підхід до реакції на злочин та його наслідки з карального на гуманістичний. Програма дозволить розширити доступ до відновного правосуддя за участю неповнолітніх та відпрацювати його механізм на ранній стадії досудового розслідування та судового розгляду, підвищити його ефективність. У зв’язку з затвердженням нової програми відновного правосуддя, Міністерство юстиції України та Офіс Генерального прокурора 22 липня 2024 року прийняли рішення про визнання наказу Міністерства юстиції України та Генеральної прокуратури України від 21.01.2019 року № 172/5/10 «Про реалізацію пілотного проекту «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення», таким, що втратив чинність», – розповідає очільниця управління впровадження альтернативних способів врегулювання спорів Координаційного центру з надання правничої допомоги Ірина Бондаренко.

Що змінилося
Нова програма відновного правосуддя:
  • включає термінологію, яка відповідає Закону України «Про медіацію», а також актам законодавства, що регулюють питання залучення медіаторів з Реєстру медіаторів, які залучаються центрами з надання безоплатної правничої допомоги;
  • визначає терміни «відновне правосуддя у межах Програми», «ресоціалізація неповнолітнього», «додаткові засоби ресоціалізації та розвитку неповнолітнього», «реінтеграція неповнолітнього та потерпілого у межах Програми», «угода за результатами медіації у межах Програми»;
  • визначає, що відновне правосуддя за цією програмою проводиться саме у формі медіації (за загальною світовою практикою відновне правосуддя може застосовуватися у формі сімейної конференції, посередництва, кола правосуддя, конференції жертв і правопорушників та інше);
  • конкретизує мету та завдання програми, при цьому, розмежував виведення неповнолітнього з кримінального процесу та участі у процесі відновного правосуддя;
  • удосконалює підхід надання сторонами конфлікту свідомої згоди на участь у програмі, шляхом залучення до цього процесу медіатора.

Програма не обмежена строками здійснення досудового розслідування та судового розгляду.

Серед нововведень проєкту також – можливість:

  • брати участі у відновному правосудді не лише неповнолітнім підозрюваним, а й неповнолітнім обвинуваченим; 
  • брати участі у відновному правосудді не лише неповнолітнім, які вперше вчинили кримінальні проступки та нетяжкі злочини, а й тяжкі злочини (неповнолітні, які підозрюються, обвинувачуються у вчиненні тяжких злочинів за кваліфікацією статей 185, 186 Кримінального кодексу України, що найчастіше вчиняються неповнолітніми, зможуть брати участь у програмі); 
  • ініціаціювати застосування механізму відновного правосуддя слідчим, дізнавачем, а прокурором лише якщо ним буде встановлено, що слідчий або дізнавач не поінформували неповнолітнього та його законного представника, потерпілого та його законного представника про можливість участі у програмі;
  • ініціаціювати застосування механізму відновного правосуддя захисником неповнолітнього, представником потерпілого у кримінальному провадженні; 
  • залучати до двох медіаторів у разі участі двох або більше неповнолітніх, в тому числі якщо неповнолітньою особою є потерпіла сторона;
  • визначати спільний механізм взаємодії між системою БПД та Державною установою «Центр пробації» для досягнення мети програми;
  • залучати для реалізації мети програми психологів, за умови їх наявності, в порядку, визначеному Координаційним центром з надання правничої допомоги;
  • запровадити порядок проведення моніторингу програми відновного правосуддя;
  • збільшити кількість кримінальних проваджень, в яких під час досудового розслідування та судового розгляду будуть братися до уваги наслідки застосування відновного правосуддя поряд з дотриманням усіх вимог законодавства України про кримінальну відповідальність.
Як відбуватиметься реалізація програми відновного правосуддя у формі медіації

Програма може бути застосована у разі:

  • наявності потерпілої сторони — фізичної особи, якій кримінальним правопорушенням завдано моральної, фізичної або майнової шкоди, а також юридичної особи, якій кримінальним правопорушенням завдано майнової шкоди; 
  • наявності неповнолітнього, який є підозрюваним чи обвинуваченим у вчиненні кримінального правопорушення;
  • визнання неповнолітнім факту наявності події кримінального правопорушення;
  • згоди неповнолітнього підозрюваного чи обвинуваченого і потерпілого на участь у Програмі.

З метою реалізації Програми проводиться медіація між потерпілим та неповнолітнім, який  є підозрюваним чи обвинуваченим у вчиненні кримінального правопорушення. Домовленості фіксуються укладанням угоди за результатами медіації.

    Проведення медіації забезпечують міжрегіональні центри з надання безоплатної правничої допомоги, шляхом залучення медіатора, включеного до відповідного Реєстра.

Оголошення про дату запуску програми відновного правосуддя буде розміщено на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України.

Координаційний центр з надання правничої допомоги