flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Велика Палата ВС висловилася щодо неможливості розгляду спорів про відповідність Конституції законів України в порядку адмінсудочинства

24 червня 2024, 14:57

    Велика Палата Верховного Суду висловила правову позицію щодо неможливості розгляду спорів про відповідність Конституції законів України в порядку адміністративного судочинства.

Про це йдеться в постанові ВП ВС від 25 квітня 2024 року у справі № 990/40/24, інформує П'ятий апеляційний адміністративний суд.

    Велика Палата Верховного Суду вказала, що згідно з п. 1 ч. 2 ст. 19 КАС юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду.

Положення ч. 1 ст. 2, п. 2 ч. 1 ст. 4, ст. ст. 5, 19 та ч. 1 ст. 266 КАС слід розуміти так, що в порядку адміністративного судочинства до Верховного Суду як суду 1-ї інстанції можуть оскаржуватися тільки ті правові акти, дії чи бездіяльність, зокрема, Президента та Верховної Ради, які прийнято/вчинено/допущено у правовідносинах, у яких Президент чи Верховна Рада реалізують свої владні (управлінські) повноваження і які не вимагають перевірки на відповідність Конституції за їх юридичним змістом і процедурою розгляду.

    За обставин цієї справи, позивач звернувся до суду з позовом про визнання Указу Президента № 49/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» протиправним і нечинним, визнання незаконними дій Президента, Верховної Ради щодо подання та подальшого схвалення цього Указу. Однак з огляду на зміст позовних вимог та їх підстави (обґрунтування) цей позов фактично стосується конституційності саме Закону № 3564-ІХ «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», без ухвалення якого згаданий Указ не набрав би юридичної сили як акт законодавства.

    При цьому Велика Палата Верховного Суду звернула увагу, що правовий акт (як рішення суб'єкта владних повноважень) є результатом низки процедурних нормативно визначених дій щодо його ухвалення, оскарження яких на предмет їх правомірності не може бути окремим (самостійним) без оскарження самого акта. Відтак, позовні вимоги у частині оскарження дій Президента та Верховної Ради за своєю правовою сутністю є також вимогами щодо Закону № 3564-ІХ.

Таким чином, ВП ВС виснувала, що віднесення питання про відповідність Конституції законів України до виключної компетенції Конституційного Суду вказує на неможливість розгляду таких справ у порядку адміністративного судочинства.