flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

У Раді запропонували спосіб збільшити спецфонд бюджету Верховного Суду та Вищого антикорсуду

21 вересня 2022, 15:23

   Кошти стягненого судового збору направлятимуться до спецфонду Верховного Суду та Вищого антикорсуду, а не стягуватимуться на рахунки ДСА України.

У Верховній Раді знайшли спосіб поповнити обсяг коштів спецфонду бюджету Верховного Суду та Вищого антикорупційного суду. Рішення міститься у законопроекті 8046 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих правил повернення та стягнення судового збору». Законопроект подали народні депутати-члени Комітету ВР з питань правової політики, включаючи його голову Дениса Маслова.

Як зазначають автори, наразі суди, які є головними розпорядниками Державного бюджету – Верховний Суд та вищі спеціалізовані суди – а саме Вищий антикорупційний суд, не є стягувачами судового збору, штрафів (як засоби процесуального примусу).

«Таким стягувачем на сьогодні є виключно Державна судова адміністрація України, і це призводить до того, що зазначені суми не потрапляють до спеціального фонду таких судів та стягуються на рахунки ДСА України відповідно», - наголошують депутати.

   Вони підрахували, що «сума стягнення недоотриманих Верховним Судом коштів судового збору за 2020 рік складає: 683 934,69 грн, за 2021 рік – 471 392,31 грн».

«З огляду на це вимагають приведення у відповідність норми Закону «Про виконавче провадження» у цій частині, з тією метою, щоб відповідні кошти стягнутого судового збору надалі направлялися до спеціального фонду відповідних судів», - наголошують депутати.

Крім того, у разі прийняття судами апеляційної та касаційної інстанції рішень про стягнення судового збору до спеціального фонду Держбюджету виконання таких рішень здійснюється на підставі виконавчих листів (наказів), які видає суд, який розглядав справу як суд першої інстанції.

У цій частині, на думку авторів законопроекту, доцільно виконувати такі рішення на підставі виконавчих листів (наказів), що видаються судами, які безпосередньо ухвалили таке рішення.

Отже, законопроектом запропоновано викласти абзац 2 ч. 4 статті 15 Закону «Про виконавче провадження» у новій редакції, визначивши, що за рішеннями про стягнення судового збору, про накладення штрафу (як засоби процесуального примусу), ухвалених судами, які згідно з бюджетним законодавством мають статус головних розпорядників коштів Державного бюджету України, стягувачем є суд, який ухвалив рішення.

Законопроектом запропоновано також викласти у нових редакціях норми Кодексу адміністративного судочинства, Цивільного та Господарського процесуальних кодексів, встановивши, що виконання судового рішення про стягнення до спецфонду Державного бюджету здійснюється за виконавчим листом, виданим судом, який ухвалив відповідне рішення.

Також, як раніше писала «Судово-юридична газета», цим законопроектом пропонується встановити, що у разі відмови у відкритті касаційного провадження у справі або поверненні касаційної скарги Верховним Судом судовий збір повертається у розмірі 50 відсотків від сплаченої під час подання відповідної касаційної скарги.

Таким чином, якщо учасник справи подав до Верховного Суду касаційну скаргу, але її повернули або Верховний Суд відмовив у відкритті касаційного провадження, то розраховувати на повернення судового збору в повному обсязі, як зараз, він не зможе. Йому повернуть лише половину сплаченого. Адже судді ВС витратили час на опрацювання його касаційної скарги.